RECENZIA • GRID

Hra vyšla na PC, Xbox One a PlayStation 4
Recenzovaná verzia: PC

Na GRID som sa náramne tešil okamžite po jeho prvotnom oznámení. Ako už názov bez čísiel a podtitulov napovedá, má sa jednať o duchovný návrat k prvému dielu série Race Driver: GRID z roku 2008. Aj keď je medzi nimi značný rozdiel (pôvodný GRID by som označil za viac simulátorový), musím hneď z kraja recenzie oznámiť, že sa nový GRID podaril a z môjho pohľadu sa jedná o najlepšie závody tohto roka a jednu z najlepších hier tohoto roka celkovo.

GRID (2019) je jedna z tých závodných hier, do ktorej sa môže dostať každý. Ponúka totiž veľmi vyvážený pomer arkády a simulácie. Nejedná sa o úplnú arkádu, kde môžete vyhrať závod za pomoci grindovania stien a v ktorej sa do zátačiek vbieha pod plným plynom, no rozhodne nejde ani o čistokrvú simuláciu. I keď po chvíli nastavovania sa určitý efekt realistickosti do hry v pohode dá dostať, GRID vo svojich základoch naďalej zostáva značne arkádový. A to nie je negatívum.

Ovládanie je, rovnako ako pocit z jazdy, parádne a hráča skrátka baví. Ako som už spomínal, arkádovitosť nie je vôbec na škodu a na svoje si príde takmer každý. Na najnižšej obtiažnosti by som odporúčal hrať jedine novorodencom a ľuďom so zabandážovanými rukami, pretože je primitívne jednoduchá. Medium je skvelý štartovací bod pre nováčikov série, no po pár závodoch pochopíte, že na tejto náročnosti skrátka závod neprehráte. No a keďže najvyššia obtiažnosť je pre mutantov s tromi rukami a reflexami pilotov F1, zostáva nám náročnosť high. Práve tá je podľa môjho názoru najlepšia. Slabší hráč sa bude potiť pri každom závode a bude cítiť pocit zadosťučinenia pri výhre a zbehlý závodník bude pociťovať aspoň aký-taký odpor súperov.

Odpor súperov je v GRID prítomný vo veľkom množstve. Hra totiž obsahuje Nemesis systém, ktorý funguje na princípe akéhosi rivalstva medzi dvoma závodníkmi. Použili ste kolegu pred sebou ako brzdiacu stenu v prvej zátačke? Pripravte sa, že po vás po zbytok závodu pôjde ako Grizzly po zimnom spánku po čerstvom mäse (koľko „po“ sa mi zmestí do vety?). Nemesis môžete mať v jednom závode viacero a neraz sa mi stalo, že po mojom zadku šprintovala tretina štartového poľa. Do závodov to pridáva výdatnú dávku adrenalínu a aspoň mne to prišlo ako skvelý nápad pre závodnú hru tohoto typu.

Samotné závody prebiehajú vo forme kratších „etáp“, ktoré tvoria svoj tematický pohárový celok. Tie sú rozdelené podľa typu zúčastnených vozidiel (t.j. muscle autá, formulky, tuner, závodné špeciály atď.). Kariérou sa predierate svižne a vždy máte možnosť skočiť do inej kategórie, ak sa vám začne tá stávajúca zajedať. V jej priebehu budete zvyšovať level svojho závodníckeho profilu, získavať nové možnosti kozmetických úprav pre svoje autá a profil, no a v neposlednom rade investovať do svojich tímových kolegov. Tí majú každý svoju obľúbenú závodnú kategóriu (v ktorej sa im bude dariť najviac) a rozdielne štatistiky. Lepší partner vás bude viac stáť, no zároveň bude ponúkať lepšie výkony v závodoch, čím vám automaticky aj zarobí viac peňazí. Tratí nie je zrovna veľa (v dobe vydania ich je 13), no v hre má každá z nich viacero variant a tak sa konečné číslo okruhov blíži ku 80. Vývojári už však dávnejšie prisľúbili pridanie ďalších tratí v bezplatných updatoch, takže by som to ako nejaký veľký problém zatiaľ nevidel. Hlavné je, že sú dobre vyskladané, dávajú význam a je radosť na nich jazdiť.

K radosti z jazdy budeme však potrebovať autá. Tých má GRID niečo cez 70 a poviem vám, že som sa v garáži občas cítil ako dieťa v cukrovinkovom oddelení v TESCU. Nie je to žiadne monštrózne číslo aké nájdete vo Forze alebo Gran Turismo, ale nenájdete tu žiadne nudné autíčka fungujúce len ako výplň pre zvýšenie finálneho čísla dostupných vozidiel. Každý auťák si budete musieť sami kúpiť zo svojich peňazí utŕžených v závodoch. Ku získaniu niektorých z najdrahších budete musieť do hry zainvestovať poriadnu porciu času, no stále je to lepšie, ako byť prinútený vytiahnuť kreditku a zacálovať mikrotransakcie. Za mňa dobré!

Arkádovitosť som už spomínal viac krát. To však neznamená, že by ste od GRID mali očakávať mastenicu typu Mario Kart, Split/Second či Blur. Žiadne power-upy a Rainbow Road sa nekonajú. GRID sa svojou prezentáciou snaží klamať telom a tvári sa viac ako vážna simulácia. No… Tvári… Ono to dokáže byť poriadny závar. Najmä po pripojení nejakého poriadneho volantu a vypnutí všetkých asistentov. Odporúčam len pripraveným automobilistom, ktorí každodenne na benzínke šňupú naftu. Pocit jemnej arkády v GRID zostáva aj tak a nestane sa z neho zázrakom Assetto Corsa, ale vyhrávanie závodov a vlastne aj dojazd do cieľa začína byť značný problém. Skúšal som ako gamepad, tak aj svoj Thrustmaster T150 a obe formy ovládania boli excelentné. Volant je samozrejme jasne lepší, ale zabavíte sa aj ak si žiadnu 150 eurovú beštiu nemienite na svoj stôl montovať.

Graficky je na tom GRID veľmi slušne a i keď vás pravdepodobne nepošle do kolien svojimi efektmi počasia, odleskov a detailmi kokpitov, jeho prezentácia je na vysokej úrovni a Codemasters sa určite nemajú za čo hanbiť. Naopak by mali byť verejne vyznamenaní za to, ako ich hra beží. Na priemernej mašinke (Ryzen 5 2600, R9 390, 16GB RAM) pri ultra detailoch framerate neklesol pod 60 ani raz.

Vyčítať niečo GRIDu je pre mňa dosť náročné. On vlastne splnil všetko, čo si dal za cieľ. Ponúkol arkádovú motošportovú zábavu s príjemným ovládaním, adrenalínovou hrateľnosťou a to bez technických problémov a iného nešvaru moderných hier. Ak by som si už mal do niečoho rýpnuť, bol by to zrejme model poškodenia. Ten je tu prítomný, no je skôr kozmetický. Auto síce môžete vybúrať tzv. na totálku, ale nikdy z toho nemáte ten správny pocit. Auto sa stáva nepojazdným jedine po odpadnutí kolies alebo vysloveného prudkého vyletenia z trate do bariér. Pri priebežnom oťukávaní so súpermi si všimnete maximálne pokrivené plechy, nejaké tie otvorené kapoty a trocha dymu. Pri niektorých situáciách (a pri plne zapnutom poškodení) vám môže auto jemne točiť do strany a vy budete musieť volantom korektovať. To je asi tak všetko.

GRID môžem odporučiť každému fanúšikovi závodných hier ale aj závodným panicom, ktorí by sa do nejakých serióznejších závodov chceli dostať.