RECENZIA • Need for Speed Unbound

Dostal som akútnu alergiu na krikľavé farby, obrovské tepláky, šialené melíry, oslovenie „bro“ a driftovanie. To môže znamenať jedinú vec – hral som aktuálny diel závodnej série Need for Speed. Najnovší NFS Unbound je opäť preplnený cringeom a trápnymi charaktermi. A zväčša aj dosť mizernou hudbou. Nájdu sa tu aj zaujímavé elektronické (miestami až techno) skladby, ale drvivá väčšina songov zo soundtracku je rap, ktorý akoby robil jeden a ten istý človek. Nejak mi príde, že majú jeden/dva beaty, hlbokú miestami nepočúvateľnú basu a do toho nejaký borec melie totálne sračky. Prípadne vám do uší hrá španielska odrhovačka v modernom elektronicko-rapovom bossa nova štýle, ktorý tak veľmi „obľubujem“ 🙂 Ten má vyslovene jeden jediný možný beat.

Nechýba príbeh. Bohužial. Vami vybraný charakter (vo výbere nie je ani jeden ‚normálne‘ vyzerajúci človek) ukradnú všetky autá z garáže a vy riešite zradu a spôsob, ako vyhrať veľký závod a všetko nadobudnúť naspäť. Všetko je tu totálne priehľadné a uhádnete každý jeden zvrat. Postavy už som spomenul. Je to hrôza. Chcem ich zavraždiť niekedy. Mal som už moment, kedy som natvrdo vypol zvuk. Bolo to bez neustálych kecov od „cool“ charakterov Generácie Z hrateľné? Heh, no niekedy.

Tým niekedy myslím všetky momenty, keď idete po rovinke. Akonáhle sa snažíte zmeniť smer jazdy, všetko ide do kôpru. Ani Criterion sériu nezachránil zo spárov otrasného arkádového ovládania, ktoré nedáva zmysel. Arkádové ovládanie by samozrejme problém nebol – NFS je arkáda. Problém je, že toto ovládanie je arkádové len v zlom zmysle. Autá sa chovajú otrasne, neustále ste v neovládateľnom drifte, máte pocit, že športiak má 7 ton… Nie, vážne to nie je zábava ovládať. Kam sa podel ten pocit z jazdy z Burnout Paradise? Niektoré závody sú zábavnejšie ako iné. Zväčša tie, ktoré majú menej zákrut.

Graficky je na tom hra slušne. Hral som na PC v maximálnych nastaveniach a všetko vyzerá dobre. Veľmi častá noc a pravidelný dážď mi pripomenul iný mizerný diel série, Need for Speed (2015), ale vyzerá to skutočne efektne. Novinka v podobe anime efektov mi vôbec nevadí a beriem to ako zaujímavé spestrenie hry. Čo z toho ale, keď sa väčšinu času nebavím? Unbound dokonca nie je, až na pár anime prvkov, absolútne ničím zaujimavý. Je to takmer dokonalá kópia posledného dielu (ak nerátame otrasný remaster Hot Pursuit), Need for Speed Heat, ktorý si odniesol v recenzii podpriemerných 4,5/10. Získavanie pozornosti polície a získavanie peňazí podľa toho, ako dlho ste vonku a koľko riskujete, je tu opät prítomné. Polícia je pritom stále rovnako vymletá a je detsky jednoduché jej utiecť aj na vyšších stupňoch pozornosti (heat). Pochváliť môžem živšie mesto, v ktorom sa už nachádzajú aj chodci.

NFS Unbound je pre mňa záhadou. Niektoré publikácie udeľujú 9/10 a hovoria o návrate série na výslnie. Do Boha, zase hrám inú hru… Odkiaľ oni berú tieto špeciálne vylepšené verzie hier? Toto skutočne nie je žiadny nástupca Undergroundu 2. Rozhodne to však má svoje momenty a len tak jazdiť po otvorenom svete a nachádzať rôzne veci ako napríklad nafukovacích medvedíkov, street art alebo prerážať billboardy (áno znova, Criterion na toto má úchylku už od Burnoutu Paradise) ma dokázalo zabaviť, ale keď už príde na závodenie, tak mi nie je do smiechu. Nebaví ma tie autá vôbec ovládať ani po rôznych pokusoch o personalizované nastavenia chovania vozidiel. Zarátajte si do toho prítomnosť rubber bandingu; čo je vlastne umelé zrýchlenie oponentov, aby vás pri cieli dobehli a mali ste tesný finiš; a máte z toho len ďalší priemer.

V plnej cene bude kupovať len blázon alebo fanatik série. Ak vám posledný diel nevadil a váhate, tak hra určite pôjde pod 20 eur veľmi rýchlo a v ten moment už by som nad ňou kľudne premýšľal. Bavil som sa o niečo viac ako pri Heat. Lenže Heat môžete v dnešnej dobe získať aj pod 5 eur a Unbound je v podstate len trocha potunený Heat s anime prvkami… Keď už sme spomenuli tuning, ten je tu opäť fajn. Našťastie sme navždy opustili ideu, že si budeme v závodných hrách upravovať autá pomocou kartičiek ako v NFS Payback a všetko sa tu deje v garáži. Vďaka tým zopár podareným chvíľam a občasnému vítanému technu tomu tých 6 dám, ale minimálne od tých 5,5 to skutočne ďaleko nemalo.