RECENZIA • NHL 21

Už ma to každoročné recenzovanie športových hier trocha prestáva baviť, ale dám nakoniec priestor aj NHL 21. Hrám ju už od vydania, takže som už nadobudol slušný prehľad o tom, čo sa zmenilo a čo naopak zostalo pri starom. Popredu ale vravím, že tento rok resetujem svoje finálne hodnotenie. Minulý rok odomňa dostalo NHL 20 5/10 v porovnaní s NHL 19 a 8.5/10 z pohľadu hokejových hier pre daný rok. Keďže NHL nemá žiadnu konkurenciu, toto hodnotenie by zostávalo neustále bez zmien. Toto hodnotenie naopak tento rok získava FIFA, ktorá má konkurenciu v podobe série PES od Konami. FIFA 21 dostala 6.5/10 v porovnaní s minulým ročníkom a 8.5/10 z pohľadu futbalových hier pre rok 2021.

Tento rok som od EA Sports očakával, že sa pri NHL konečne presunú na Frostbite engine a že hru vydajú aj na PC. Ani jedno z týchto mojich prianí zo záveru recenzie sa nesplnilo a mne tak zostáva recenzovať znova tá istá hra ako minulý rok. Alebo snáď nie? Nie tak úplne, ale z veľkej miery áno.

Zaujímavými zmenami prešiel singleplayerový mód Be a Pro, v ktorom sa zmocníte ovládania jedného hráča (vami vytvoreného, alebo už existujúceho profíka). EA sa posnažilo do tohto módu pridať akýsi punc realistickosti a uveriteľnosti života hokejistu a na prvý dojem to pôsobí skvelo. Tento pocit bohužiaľ po polovici prvej sezóny úplne vyprchá. Čo teda v Be a Pro môžete po novom zažiť? Tak napríklad rozhovory so spoluhráčmi, trénerom, agentom alebo médiami. Ďalej je tu možnosť nakupovať veci pre svoj osobný život ako napríklad autá, nehnuteľnosti, cenné papiere alebo technológie, atď. Vaše rozhodnutia v rozhovoroch a konaniach voči spoluhráčom posúvajú vaše štatistiky tímovosti, vlastného ega a komerčnosti.

Ak budete vo všetkých rozhovoroch upierať svoju pozornosť na spoluhráčov a neustále upozorňovať na to, že jediný dôležitý faktor je tímová výhra, síce vám porastie obľúbenosť medzi spoluhráčmi a obľúbi si vás aj tréner, ale váš štatut superhviezdy to zrovna nevylepší. To v praxi znamená, nižšiu komerčnosť a menší záujem sponzorov o vašu osobu. Asi viete kam to celé smeruje… Po pár rozhovoroch sa odpovede naučíte naspamäť a budete sa len snažiť všetky ukazatele čo najviac vyvážiť. Malé dielčie cutscény s vašim hráčom tiež veľmi rýchlo omrzia a navyše to celé nie je tak úplne novinka. Možno si pamätáte, že podobný systém interakcie s médiami, tímom a manažmentom tu bol už pradávno – osobne si ho pamätám z NHL 14.

Úplne bez zmien nezostal ani môj obľúbený Franchise mód, teda kariéra generálneho manažéra tímu z NHL. Minuloročná chémia formácii a preferencii trénera sa vracia aj tento rok. V NHL 21 sa ale prekvapivo a veľmi vítane, dostalo ku zmenám priebehu uzávierky prestupov. Takzvaný Trade Deadline Day sa v tomto ročníku odohráva v reálnom čase a vy doslova cítite ten tlak na vás ako na GM. Musíte sa ponáhľať s hľadaním správych hráčov pre váš tím, no zároveň nepremeškať svoju šancu, pretože ostatné tímy robia to isté čo vy. Pohyby hráčov z iných tímov vidíte na spodnej časti svojej obrazovky a už len toto samotné sledovanie transferov je neuveriteľne zábavné. Vidieť ako sa všetci snažia spraviť to najlepšie pre svoju organizáciu a zároveň sa zmestiť do časového limitu a platového stropu.

Tam tie zmeny bohužiaľ akosi končia. Okrem vyššie spomenutého Deadline dňa sa kariéra generálneho manažéra nijak nezmenila a všetko je tu po starom. Všetky menu sú identické tým z NHL 20, umelá inteligencia pri sledovaní zápasov AI vs AI je stále rovnako umelá a umelá inteligencia na vyšších obtiažnostiach, hrajúca proti vám, sa vás opäť snaží uštvať klasickým pinkaním si puku zo strany na stranu bez najmenšej chybičky.

Ako je na tom online zložka hry? Čo sa týka online módov, je tu toho požehnane. Okrem klasického Ultimate Teamu, si opäť môžeme zahrať arkádové módy v CHEL a pribudla nám úplne nová odroda CHELu, ktorá je bližšie zviazaná s HUT. Volá sa to HUT Rush a každý týždeň tu rotujú rôzne výzvy, ktorých priebežné dokončovanie odomyká odmeny pre váš tím v režime Hockey Ultimate Team. Hrateľnosť tu je veľmi arkádová a častokrát obsahuje bláznivé výzvy typu „skóruj 10 krát s maskotom Philadelphie Flyers – Grittym“. Vy aj súper tak po ľade beháte s obrovským plyšiakom a snažíte sa s ním dávať góly. Čo je super, je že tento mód môžete hrať aj offline proti počítaču a to na akejkoľvek náročnosti. HUT odmeny tak môže z tohto módu získať naozaj každý. Aj ak vám hranie proti živým protivníkom skrátka nejde.

Online hranie totiž naozaj nie je pre každého. Mne osobne napríklad absolútne nesedí, pretože jediný spôsob ako uspieť proti iným ľuďom, je šprintovať ku bráne a neustále sa pokúšať o strely z prvej. Z pravej strany na ľavú, bum. Z ľavej strany na pravú – BUM. Naozaj ma to nebaví. Pomalí hráči sú v online totálne nepoužiteľný, pretože rýchlosť potrebujete na každom poste. Dokonca aj pri obrancoch, pretože inak jednoducho nebudú stíhať za protivníkovým McDavidom alebo Taylorom Hallom. Na brankároch znova nezáleží, pretože tie one-timery skrátka nezastaví ani Patrik Roy vo svojich najlepších rokoch. Musím ale aspoň uznať hre, že nie je pay-to-win. Dobrí hráči vám nepomôžu. Musíte aj vedieť čo s nimi robiť. Ďalšia príjemná vec je, že si množstvo pekných kartičiek viete zabezpečiť aj bez otvárania balíkov a vyťahovania kreditky. Stačí plniť eventy, hrať Squad Battles, HUT Rush a príležitostne aj Online Rivals. Na FUT Champs sa úplne vyprdnite. Ak nie ste top hráč, v tomto víkendovom režime vyžadujúcom kvalifikáciu prostredníctvom Rivals, si ani neťuknete.

Celkovo je tak NHL 21 opäť len ďalšie NHL a vo výsledku toho moc nového neprináša. Tvári sa, že prináša, ale to len tak klame telom. Aj tie najväčšie zmeny v režime Be a Pro sú len dočasné pozlátko, ktoré opadne a zostane len to staré NHLko. To podstatné – gameplay – je totiž takmer bez zmien. Minimálne teda obyčajní hráči neuvidia žiaden rozdiel. Tí pokročilí už určite nacvičujú Michigan góly spoza brány a snažia sa zlepšiť v potunených prihrávach o mantinely. My ostatní to máme ale na saláme a vidíme NHL 21 ako ďalšiu malú evolúciu.