RECENZIA • FIFA 22

Ďalší rok, ďalšia FIFA. Tentokrát s prísľubom podstatnej zmeny v hrateľnosti. Aspoň teda na novej generácii konzol (PS5, Xbox Series X a S) prináša FIFA 22 tzv. „Hypermotion“. Fyzika hry sa má vďaka tejto novinke priblížiť reálnemu futbalu. Jednu viec viem iste. Hypermotion značne spomaľuje rýchlosť hry a aspoň mne osobne sa to páči. Vždy som bol zástancom pomalšieho, metodického zakladania útokov, dobrej kombinačnej hry a manuálneho bránenia situácii. To sa FIFA 22 snaží do hry dostať a z veľkej časti sa to aj darí.

Už tu nie je ten pocit ping-pongových akcii, kde lopta lieta od nohy k nohy hráčom skrz celé ihrisko. Človek musí dokonca konečne aj narábať s tlačidlom šprintu opatrne, pretože hráči nie sú stroje a loptu nemajú okamžite automaticky pod kontrolou. Občas si v šprinte dajú príliš dlhý dotyk a lopta je náhle na kopačkách súpera. Najmä ak je už pokročilé štádium zápasu a prichádza únava. Zmenou prešli aj brankári, ktorí sú však buď supermani alebo naopak kompletne drevení. Nič medzi tým nie je. Najprv chytí nemožné a o pár minút ten istý brankár pustí za svoj chrbát loptu, o ktorú sa strieľajúci hráč len potkol a cestou sa ešte stihla stlmiť o lýtko podávača lôpt.

Dokonalo na tom nie sú ani rozhodcovia. Stále neviem príliš pochopiť, čo za faul brané je a čo naopak nie. Občas mám pocit, že ma súper môže aj sexuálne obťažovať a rozhodca to má solídne na saláme. Akonáhle si ale dovolí jeden z mojich hráčov čo by len uprdnúť smerom k súperovi, je z toho minimálne červená karta, penalta a pokarhanie prezidentom UEFA. A nie som to len ja. Stačí sa pozrieť na akýkoľvek živý prenos dedikovaných FIFA streamerov. Povedia vám to isté.

Celkovo ma ale nová verzia hrateľnosti baví a som rád, že sa FIFA vydáva týmto smerom. Najmä potom, ako dopadol nový eFootball. Zostáva však otázkou, dokedy to EA Sports vydrží, pretože už si začínam všímať nátlak hráčov na sociálnych sieťach, ktorým sa nechce spomaliť svoju hru a konečne aj trocha rozmýšľať nad tým, čo vo virtuálnom futbale robia. Z noviniek mimo gameplayu by som vypichol možnosť začať mód kariéry za svoj vlastnoručne vytvorený tím. Ten bude nasadený namiesto jedného klubu z vami vybranej ligy a vy sa následne môžete vydať na cestu za medzinárodným klubovým úspechom. Pekný nápad, ale vo FIFA 22 zostane nevyťažený. Možností úpravy tímu sú miniatúrne. Chýba hlavne väčší počet použiteľných log alebo ešte lepšie, možnosť vytvoriť si svoje vlastné od základu.

Nič čo by časom nevyriešili módy na PC. A tým sa dostávame k PC verzii… Všetko čo som o hrateľnosti písal vyššie, sa týka verzie pre Xbox Series S, ktorú som testoval. Do rúk sa mi FIFA 22 dostala aj na PC a musím povedať, že je to obrovská bieda. O tom, že Hypermotion v PC verzii z nevysvetliteľných dôvodov absentuje, sme vedeli predom. Že to ale bude mať až takú váhu na celkovej hrateľnosti som však naozaj nečakal. FIFA 22 na PC je gameplayom v podstate FIFA 21. Vlastne ani tak úplne nie. Skôr by som povedal, že je to niečo medzi FIFA 21 a FIFA 22 pre new-gen (naozaj sa tomu „next-gen“ označeniu snažím vyhýbať).

Hra sa na PC snaží akoby emulovať pocit zo spomínaného pomalšieho hrania s Hypermotion a vôbec to nefunguje. Zatiaľ čo s Hypermotion vyzerajú chyby hráčov realisticky a sú pochopiteľné, na PC skôr pripomínajú bugy a pôsobia otravne. Počas hrania som mal chuť buď hrať FIFA 21 na PC alebo FIFA 22 na XSS. Nový ročník futbalu od EA odporúčam len ak plánujete hrať na Xbox Series S/X alebo PS5. Ani tam ale nečakajte zázraky. Nová forma gameplayu je síce fajn, ale nemusí vydržať dlho. EA Sports to rýchlo môže pomeniť v updatoch, čo sa asi aj začne čoskoro diať (primárne teda v Ultimate Team). Práve preto je ťažké hodnotiť športové hry takto tesne po ich vydaní. V budúcom ročníku chcem určite vidieť rozšírené možnosti tvorby vlastného tímu pre mód kariéry. Mám pocit, že táto novinka má v hre svoje miesto a pre hardcore fanúšikov takzvaných road to glory (teda od nuly k veľkoklubu) je to skvelý prídavok.

Snahu niekam tú FIFU konečne posunúť aj čo sa týka hrateľnosti a nie len prezentácie, jednoznačne kvitujem. Je to ale stále tak nejak málo a je potrebné to poriadne doladiť. Je tu skutočne dobrý základ na ktorom sa dá v priebehu tejto generácie konzol stavať. Taktiež dúfam, že EA nakoniec príde k rozumu a prestane PC hráčov nezmyselne odsúvať na druhú koľaj. Tento rok teda dve hodnotenia.

PS5 a Xbox Series S/X
PC a old-gen (PS4, Xbox One)