RECENZIA • eFootball 2022

O novej edícii futbalovej série PES sa toho už stihlo nahovoriť viac než dosť. Prechod na free-to-play model bol pre fanúšikov veľkým otáznikom. Čo to pre jediného konkurenta FIFY bude znamenať? Posun vpred to nakoniec rozhodne nie je. Ani prešľapovanie na mieste… eFootball 2022 je jedna katastrofa. Minimálne v tom stave, v akom to vyšlo. Konami síce popredu upozorňovalo, že pôjde o akýsi soft launch s osekaným obsahom a máme to skôr brať ako demo, ale to čo sme dostali, je skôr pre-alfa.

Obsah je nulový. Nič tu nie je! A tým myslím naozaj NIČ. Možnosť hrať priatelák za 6 tímov proti počítaču na dvoch obtiažnostiach (Regular a Superstar) a jeden kratučký online turnaj s možnosťou vybrať si z viacerých klubov sveta. To je všetko. Žiadny poriadny herný mód zatiaľ nie je súčasťou hry. Človek si pri pohľade na menu hry pomyslí, že mu musí niečo unikať. Aspoň že ten gameplay je na tom po prechode na Unreal Engine 4 lepšie. Hehe, no tak to ani v najmenšom. Nič tu nefunguje tak ako má. Sú tu rozbité animácie, fyzika/pohyb hráčov aj lopty, zlý pocit z hrania, nefungujúci rozhodcovia, bugy, glitche a ešte k tomu mizerná grafika. Ako príklad uvediem trávniky. Tie vyzerajú ako koberce z PlayStation 2 éry. Nič čo nám Konami pre „next-gen“ Pro Evolution Soccer sľúbilo sa nenaplnilo. Snáď okrem niektorých naskenovaných tvárí vybraných hráčov. Aj v tomto ohľade je to ale „hit and miss“. Niektoré tváre sú totiž naopak odporné.

Testoval som najprv Xbox Series S verziu, ktorá nebola až tak zlá ako som očakával podľa reakcii na internete. Hra sa ako-tak držala v medziach „OK“ a aj keď občas niečo nezafungovalo tak ako malo, dalo sa to prežiť. Potom som však spravil osudovú chybu a nainštaloval som PC verziu. Vypínal som ju so znechutením, no zároveň som sa nemohol prestať rehotať. Tá hra je kompletne rozdrbaná na rešeto. Vrátil som sa tak pre porovnanie späť ku XSS a naozaj mám stále pocit, že tá verzia je o niečo funkčnejšia. Pritom Konami sľubuje, že všetky verzie budú rovnaké a v pláne je aj cross-play. Dokonca aj so smartfónmi. A nie sú práve smartfóny ten kameň úrazu? Nehráme my náhodou na PC a konzolách mobilnú hru?

Horšie oproti minulým rokom sú dokonca aj nastavenia na PC. Nenájdete tu napríklad Vsync alebo nejakú inú možnosť uzamknutia frameratu. To je dosť významný problém, pretože hra sa bez vertikálnej synchronizácie chová ešte horšie ako zvyčajne. Čerešnička na torte je nefunkčný AMD FreeSync. Neviem ako je na tom GSync od NVIDIE, ale predpokladám že podobne. Jedna dobrá správa je, že je tu podpora ultrawide monitorov v zápase aj replayoch. V menu však nie. eFootballu 2022 sa treba (aspoň zatiaľ) oblúkom vyhýbať. Prehra Konami je ale výhrou EA Sports. Tipujem, že FIFA 22 sa bude kvôli tejto situácii predávať ešte lepšie ako predchádzajúce ročníky. A to malo pritom Konami dostatok času na prípravu. PES 2021 nebol tak úplne plnohodnotný ročník, ale len Season Update. Ten veľký krok mal prísť tento rok. Vlastne aj prišiel, ale rozhodne nie smerom, ktorý si Konami predstavovalo.

P.S.: eFootball 2022 je momentálne najhoršie hodnotenou hrou na Steame…