RECENZIA • FIFA 20

Hra vyšla na PC, Xbox One a PlayStation 4
Recenzovaná verzia: Xbox One

Po hokejovej simulácii je načase skritizovať aj futbalovú simuláciu od EA Sports. FIFA 20 ma svojim demom v žiadnom prípade nepresvedčila, no som rád, že som jej aj tak dal šancu. Zmien je oproti NHL viac a po dlhej dobe sa vylepšenia dočkal aj môj obľúbený mód trénerskej kariéry.

Čo sa týka gameplayu, nebol som zo začiatku vôbec spokojný a najmä v porovnaní s tohtoročným PES mi ovládanie prišlo značne arkádové a robotické. Našťastie som si uvedomil, že má FIFA oproti PES výhodu v možnosti totálnej úpravy hrateľnosti pomocou „sliderov“. Moje prvé kroky teda smerovali tam. Nastavenie poloasistencie pri prihrávkach a strelách mi nijak nesedelo a častokrát sa mi stávalo, že som s De Bruynom nedokázal prihrať spoluhráčovi na dva metre a s Ronaldom prestrelil odkrytú bránu. Povedal som si, že to je problém v mojej neschopnosti a skúsil som iné nastavenie.

Na poloasistencii som ponechal len centre, zpomalil hru, zvýšil chybovosť prihrávok, znížil celkovú rýchlosť presunu lopty a poviem vám, že som sa už dávno tak dobre pri virtuálnom futbale od EA nezabavil. FIFA 20 okamžite dostala úplne nový punc realistickosti, až som mal pocit, že hrám úplne inú hru. Dopomohlo k tomu aj vylepšené bránenie, vďaka ktorému vaši hráči častejšie udržia loptu na svojich kopačkách pri úspešnom sklze alebo inom obrannom zákroku (funguje to oveľa lepšie než v demoverzii). No a práve v možnosti upraviť si hrateľnosť podľa seba vidím najpodstatnejší klad FIFY oproti svojmu sokovi od Konami. PES vám buď sadne, alebo nie.

Teraz už ale k spomínaným zmenám v móde kariéry. V EA Sports sa konečne hecli a ulakomili sa na tvorbu noviniek aj pre „nás trénerov“ a nie len pre svoju dojnú kravu Ultimate Team. Čaká vás úplne nový systém morálky hráčov, ktorá je tento rok nevyhnutná pre správny chod tímu. Každý hráč má svoj potenciál, čo samozrejme nie je žiadna, no ten je po novom dynamický a bude klesať a stúpať podľa jeho výkonov a spokojnosti v tíme. Hráči s vami ako manažérom budú komunikovať cez nový systém chatu a to pri rôznych situáciách. Dali ste niekoho na prestupový trh? Očakávajte, že sa bude pýtať prečo. Pri každom rozhovore je na výber z troch možností, ktoré su pre väčšinu prípadov dostačujúce.

Pri mojom prvom pokuse o predaj hviezdneho hráča sa mi podarilo ho naštvať natoľko, až svojou náladou „nakazil“ niekoľkých ďalších hráčov v kabíne. Mal som totiž rozrobený transfer Mbappého z PSG do Realu Madrid, takže som začal hľadal potenciálnych kupcov Benzemu. Tomu som v rozhovore povedal, že mu už nemôžem garantovať dostatočné herné zaťaženie, čo on samozrejme nechápal, pretože Mbappé ešte nebol zaradený na súpisku. Privítal by som možnosť oznámiť hráčovi, že sa na jeho post chystá klub priniesť novú posilu a že bude jeho čas na ihrisku značne zredukovaný, aby nebol neustále nespokojný. Jediná cesta ako niečo také v tomto momente spraviť, je podať mu návrh na novú zmluvu, v ktorej mu ponúknete menšiu dôležitosť.

Rozprávať sa ale nebudete len so svojimi hráčmi. Kompletne prerobené boli predzápasové konferencie. Na nich sa vo FIFE 20 fyzicky zúčastňujete a obsahujú veľmi efektné cutscény, v ktorých sa objavuje aj model vášho trénera (jeho vzhľad si môžete oproti predchádajúcim rokom upraviť). Na každej predzápasovej aj pozápasovej tlačovke na vás budú od médii smerovať 3 otázky ohľadom výkonov hráčov alebo opozičného tímu. Opäť tu máte vždy tri možnosti odpovede, ktoré mi ale častokrát prišli ako cez kopírak. Chcelo by to väčšiu databázu možných otázok a odpovedí, pretože sa z tlačoviek už po jednej sezóne stáva skôr povinnosť pre boost morálky tímu. Vyzerá to tak, že to dopadne rovnako ako v prípade série NHL, kde systém morálky väčšina hráčov skrátka vypína. Rozdiel je v tom, že ho vo FIFE nejde vypnúť. Zatiaľ mi vyložene otravný neprišiel, ale mám pocit, že to časom príde.

Pekný prídavok ku imerzii sú aj momentky priamo zo zápasov, ktoré sa zobrazujú pri novinkových článkoch na úvodnej obrazovke kariéry. Nahrádzajú tak doteraz používané ilustračné fotky. Nie je to nič čo by radikálne menilo hru, ale je pekné vidieť pri pozápasovej analýze fotku toho krásneho voleja, ktorý sa vám v danom zápase podaril. Bombové sú aj fanúšikovské choreografie pri nástupe tímov.

Veľké sklamanie nastalo ale pri zápase El Clásico proti Barcelone. Oba tímy na špici tabuľky La Ligy nastupujú na svoj prvý vzájomný zápas sezóny a naraz… Zisťujem, že Barcelona postavila svoj B-tím. Od brankára až po hrot útoku náhradníci a hráči z juniorskej akadémie. V ktorej dimenzii by sa stalo, že Barcelona uprostred sezóny postaví proti Realu Madrid svoj B-tím?! Tento problém je vo FIFE prítomný už niekoľko rokov a neskutočne ma mrzí, že sa ho borci z EA opäť nesnažili opraviť. Pri takýchto momentoch ide dojem z hry jednoducho úplne „do kopru“. Ničím ma neprekvapil ani nový freestyle mód Volta, ktorý tento rok nahradil príbehový mód Journey. Ako menší bonus je to fajn, ale nič, čo by som pravidelne hrával.

Ako ďalší bonus dostávame rôzne štýly vzhľadu menu (a aj 2 nové pozadia pre stretnutia s manažérmi a hráčmi iných tímov), ktoré sa menia podľa súťaže, v ktorej náš tím práve nastupuje. Pri súťažných zápasoch La Ligy sa farby menia na tyrkysové, pri Lige majstrov na modré, atď. Keď už sme pri tých vizuálnych zmenách, úpravy nastali aj v menu Ultimate Teamu a pri zobrazovaní zostavy.

SBC (Squad Building Challenges) sa presunili pod menu Squad, pri vymieňaní hráčov v základnej zostave je väčší prehľad o ich vlastnostiach (tie už netreba rozklikávať stlačením R3, ale sú viditeľné na pravom boku), zobrazenie tímu vo FUT je úplne inovované a nové sú aj animácie otvárania balíčkov. Na jednu, pre niekoho možno zbytočnú vec, sa však musím posťažovať. A to síce nemožnosť stlačiť „Y“ (alebo trojuholník na PSku) pre okamžitý presun do mailov v móde kariéry. Prečo niečo také odstraňovať?

„Odstránený“ bol aj populárny talianský tím Juventus Turín, ktorý je dostupný exkluzívne pre hráčov eFootball PES 2020. Hráčom FIFY tak nezostáva nič iné, ako zahrať si za jeho napodobneninu s názvom Piemonte Calcio. To zamrzí nie len záujemcov o Seriu A, ale aj všetkých ostatných hráčov Career módu, ktorým to mierne pokazí pocit z inak plne licencovanej Ligy majstrov.

Zakončím to tvrdením, že FIFA 20 je znova parádna zábava, ktorá bola opäť obohatená o pár nových prvkov a ktorá má v sebe stále značné medzery. Spomínané nové prvky bude musieť EA Sports v priebehu ďalších rokov upgradovať, ak chcú so svojim futbalom naďalej napredovať. Verím, že nás čaká svetlá futbalová budúcnosť.