RECENZIA • Sable

Novinka Sable pre PC, Xbox One a Xbox Series S/X je rozprávkovo krásna dobrodružná hra s originálnou vizuálnou štylizáciou aj ozvučením, no bohužiaľ aj so závažnými technickými problémami. Z mojich vlastných skúseností môžem potvrdiť, že to platí pre PC aj Xbox Series S verziu, ktorá cieli na 60 fps (áno, testujem už aj na novom Xboxe). Od rôznych bugov, cez nepríjemné sekanie obrazu, až po nefunkčné uložené hry. Zatiaľ by som na vašom mieste odolal vábeniu Sable, aj keď vyzerá naozaj lákavo. Pokiaľ teda nepredplácate Xbox Game Pass, ktorého je hra súčasťou. V tom prípade smelo do toho.

Čo Sable vlastne je? Predstavte si otvorený svet a hrateľnosť na štýl The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Alebo inak – predstavte si presný opak otvoreného sveta v Ubisoft hrách. Minimalizmus je slovo dňa. Nič vás nenáhli jedným či druhým smerom. Je na vás, kam sa vydáte a ktorú úlohu si stanovíte za svoj cieľ. Každý quest tu má naozaj pocit questu, teda dobrodružnej výpravy za istým cieľom. Hlavná postava, pomenovaná Sable, prežíva koniec svojho obdobia dospievania, kedy sa musí rozlúčiť s domovom a vykročiť do sveta „dospelákov“. To znamená opustiť svoje mestečko. Prvotný cieľ je získať materiály pre výrobu vznášadla, ktoré sa následne stane jedným z najpodstatnejších bodov hrateľnosti.

Postupne si ho budete upravovať a bude vašim neodmysliteľným pomocníkom v prechádzaní nádherného sveta hry. Štylizáciu som už spomenul, ale opäť musím podotknúť, že ide o jedno z najoriginálnejších grafických spracovaní aké som kedy videl. Prostredie dostáva úplne iný náboj cez deň a v noci. Zatiaľ čo deň ponúka vibrantné farby plné optimizmu, večer naopak farby zredukuje do jednoduchých kombinácii šedej a hnedej.

Hrateľnosť sa skladá z prebádavania herného sveta, hádaniek a spoznávania ostatných obyvateľov a miestnej fauny. Funguje to, ako som už nastrelil, ako v Breath of the Wild. Máte obmedzenú kapacitu výdrže a musíte s tým neustále počítať. Šplhať môžete, rovnako ako v Zelde, na úplne všetko a ubúda vám pritom stamina. Je to veľká súčasť hry a častokrát využijete rôzne triky a cestičky, s ktorými možno vyvojári ani nerátali. Oproti takému Ubisofťáckemu Zelda klonu Immortals Fenyx Rising, to nesmrdí prachobyčajným priživením sa na úspechu druhých.

Veľká škoda, že celkový pocit z hry kazí spomínaná technická stránka. Sable je prvotina štúdia Shedworks a vývojári už prisľúbili opravné patche. Hra je to vynikajúca a dá sa pri nej pekne oddýchnuť. Bohužiaľ tento oddych každú chvíľku znepríjemňujú pády fps (na úplne všetkých zostavách a konzolách), nedoladené animácie a stuttering obrazu. Je otázne, či si chcete tak okúzlujúci zážitok prežiť s takýmito problémami. Hodnotiť môžem len to, čo je predo mnou a v tento moment to skrátka vyššie hodnotenie nemôže byť. Chod hry je jedna z najpodstatnejších vecí. Ak to v tomto smere hapruje, zážitok z hrania ide radikálne dole.

AKTUALIZÁCIA 8.10.2021: Štúdio vydalo update, ktorý sa pokúša zlepšiť technický stav hry. Darí sa mu to len čiastočne. Na PC som zaznamenal výrazné zlepšenie, no len pri zapnutom Vsyncu. Xbox Series S má stále problémy so sekaním obrazu, no už je to menej časté. Stále však rušivé.