RECENZIA • Control

Control

Prečítajte si aj technický rozbor Control

Hra vyšla na PC, PlayStation 4 a Xbox One
Recenzovaná verzia: PC

En tiedä mistä peli on kyse, perkele! … No, to by som asi klamal, pretože základy zhruba chápem. Hrám za istú Jesse Faden, ktorá má telekinetické superschopnosti a bojujem proti nadprirodzeným javom The Hiss. Jesse sa hneď z kraja hry stáva veliteľkou Úradu pre Kontrolu, ktorého cieľom je taktiež zastaviť záhadný Hiss, o ktorom ako hráč viete z počiatku veľké guľové.

A ono o ňom akosi viete guľové aj po niekoľkých odohraných hodinách. Control sa totiž úspešne drží zabehnutého trendu vývojárov z Remedy. Ten velí, že hráč nesmie ani len tušiť, čo sa pred jeho očami zrovna odohráva. Držal sa toho Alan Wake, Quantum Break a aj aktuálny Control. Remedy od svojich hráčov vyžaduje nekonečné zbieranie rôznych papierikov, plagátov, spisov alebo audio/video nahrávok. Až z nich postupne zisťuje, čo sa to vlastne okolo neho kurva odohráva… V Alan Wake to fungovalo, keďže nám bol odcudzený spisovateľský zápisník a počas svojej cesty k páchateľovi sme zbierali jeho útžky. Quantum Break mal v sebe miliardu rôznych zbierateľných predmetov, ale tie neboli vyslovene nutné pre základné pochopenie deja. Pri Control si ale povedali, že nám nechajú vyčítať si dušu a do inak skvelej akčnej hry toho pridali toľko, že človek číta v podstate na každom rohu.

Problém je v tom, že všetky zápisky dali písať chronickému grafomanovi a sú dlhé ako týždeň pred výplatou. Neustále zastavovať akciu kvôli nájdenej poznámke upratovačky Jozefíny zo Sektoru B sa mi nezdá ako najlepší spôsob rozprávania príbehu vo 3rd person strieľačke. Ak sa už ale do čítania ponoríte, nachádzate veľmi zaujímavú a prepracovanú omáčku, ktorá pomáha úžasnej atmosfére New Yorkského komplexu Oldest House, v ktorom sa hra odohráva.

Práve herné prostredie by som nazval majstrovsky zvládnutým. Interiéry sú vždy zaujímavé a hlavne pôsobia uveriteľne. Navigovať sa v nich dá aj prostredníctvom orientačných značiek na stenách a po čase budete presne vedieť čo kde hľadať. Teda až do chvíle, kedy sa pred vami kompletne zmení svet a vy budete vhodený do abstraktne vyzerajúcej nočnej mori. Tieto pasáže hry sú vždy vítaným spestrením hrateľnosti a často sú využívané na výučbu nových schopností a pohybov pre hlavnú hrdinku.

Čím sa dostávam k tomu najlepšiemu, čo Control ponúka. Ovládanie je skrátka perfektné. A zase klamem… Takmer perfektné. Klávesnica a myš sú jasná voľba, keďže poskytujú krásnu presnosť mierenia a to aj bez nejakého veľkého nastavovania citlivosti myši. Jediné, čo mi vadilo je, že sa v hre neprebíjajú zbrane a klávesa „R“ je využitá na zmenu pohľadu z jedného ramena na druhé. Ani si neviete predstaviť, ako často som sa snažil prebiť zbraň a miesto toho som prinútil kameru zatancovať odzemok. Pekný bordel dokáže narobiť aj spomínaný pohľad z tretej osoby. Pri niektorých frenetických prestreľkách sa kamera občas zbláznila a ja som miesto na nepriateľov, mieril rovno na zadnú časť hlavy Jesse (vidíte na screenshote nižšie).

Inak som si ale akciu náramne užíval. Streľba z každej zbrane ponúka príjemnú odozvu a rovnako ako pri nedávno recenzovanom Remnantovi, máte pocit, že do niečoho naozaj strieľate. A to som ešte nespomenul špeciálne schopnosti. Bože, koľko zábavy s nimi zažijete! Neexistuje lepší pocit, ako zodvihnúť vysokozdvižný vozík do luftu a šmariť ho rovno do ksichtu najbližšiemu nešťastníkovi.

Počas priechodu hrou navyše získavate módy pre postavu aj zbrane. Lepšie povedané, pre zbraň. Jesse totiž vlastní špeciálnu zbraň, ktorá sa dokáže pretransformovať do rôznych modelov. Začínate s obyčajnou pištoľou, no časom dostanete možnosť vycraftovať si z nájdených surovín verzie s prieraznými, automatickými či výbušnými nábojmi. Áno, Control obsahuje aj istý druh craftingu. Ingrediencie pre tvorbu a zlepšovanie módov nachádzate rozmiestnené po celom komplexe v bedničkách a pri niektorých padlých nepriateľoch.

Toto postupné vylepšovanie postavy prebieha na akýchsi checkpointoch, ktoré musím opäť prirovnať ku bonfire z Dark Souls. Ospravedlňujem sa, ale je to najjednoduchšie prirovnanie. Jesse vyčistí pomocou svojich superschopností „Control Point“ od nepriateľov a odomkne sa tak záchytný bod. Pri ňom sa ukladá hra, distribuujú získané body vlastností a teleportuje medzi ďalšími takýmito miestami.

Všetky prvky hrateľnosti má Control premakané a je radosť navštevovať nové a nové prostredia Oldest House. Úplne najväčšia radosť je však navštevovať miestneho fínskeho upratovača Ahtiho. Suverénne najlepšia postava celej hry!

Control je po čertoch zábavná hra, ktorá to jemne prehnala s komplikovanosťou svojho príbehu a počtom cutscén. Za ten gameplay jej to ale s radosťou odpustíte. Čo jej už ale asi neodpustíte, je technický stav na základných modeloch konzol PS4 a Xbox One. Framerate sa nedokáže udržať na hrateľnej úrovni a bezproblémová nie je ani PC verzia, ktorá váš hardvér slušne preverí. Keďže nemám grafickú kartu od NVIDIE, nemal som možnosť vyskúšať ray tracing a jeho dopad na framerate, no našťastie mi v tomto smere pomohol dobrý kamarát a Patron, Tomáš. Na jeho RTX 2070 pri najvyšších základných aj RTX nastaveniach zaznamenal framerate na hranici 50 fps. Pri navyšších základných nastaveniach bez RTX hra beží v okolí 100 fps.

Jeho odporúčanie je nastaviť RTX na medium, keďže je škoda ray tracing úplne vypínať. Odlesky a nasvietenie prostredia vraj drasticky zlepšujú atmosféru hry. Pred kúpou hry určite skontrolujte systémové požiadavky, nech viete do čoho idete.

Čo teda na záver ku Control dodať? Snáď len: kalan sormet kasvavat pensaissa… Nemám tušenie, čo som napísal…