RECENZIA • Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come

Už ste niekedy chceli žiť v stredoveku? Ani ja nie, ale vyskúšať si život bežného človeka ktorý sa vypracuje zo syna kováča na dôstojného rytiera je dosť dobrý dôvod na to si aspoň o tom zahrať hru. Kingdom Come Deliverance ponúka zatiaľ najrealistickejší a najimersívnejší herný zážitok vôbec. A to nie sú len slová do vetra. Myslím to vážne.

Hneď od začiatku je jasné že to nebude prechádzka ružovým sadom. Nešťastie ktoré bude po príchode „Ryšavej Líšky“ prenasledovať Český ľud vrátane hlavného hrdinu Henryho je skutočne tragické a okamžite nastolí stav v akom bude musieť hrať. Hráte za Jindřicha, syna kováča ktorý ma hlad pre dobrodružstvo a však meč držať nevie. Musíte sa naučiť aj čítať a fakt začínate od nuly. Budete nútený zlepšovať sa každý deň zároveň ako sa snažíte ten deň prežiť. Hlad a spánok sú hlavné faktory základného prežitia. Bohužiaľ plné brucho vás v boji nezachráni a ostatné prvky prežitia je treba tiež dôkladne cvičiť. Predovšetkým boj.

Zo začiatku som luk ani držať nevedela a s mečom som len náhodne šibrinkovala a dúfala že niekoho trafím. Tréningy s Bernardom sú dôležitá časť cesty k zručnosti v boji. Aj keď už budete najvyšší level a budete majster, tak sa vždy bude za ním vracať pre viac tréningu. Vždy máte priestor na zlepšenie. Tak, ako v reálnom živote. Výber zbroje je oveľa dôležitejší ako doteraz v iných hrách. Zatiaľ čo v Skyrime ste sa v pohode mohli zakrádať s full plate armorom, v KCD to nehrozí. Kvôli statusom nápadnosti, hlučnosti a viditeľnosti si musíte dobre vybrať výstroj podľa štýlu vašej hry… Ak ju teda zoženiete. Čierne platené veci sú nenápadné, čiže ľudia si vás budú všímať menej. Taktiež su veľmi ľahké a tým perfektné na zakrádanie. Lesklá plátová zbroj je naopak veľmi viditeľná, vzbudzuje strach a rešpekt. Bohužiaľ je ale hlučná a ťažká, takže žiadne zakrádanie nebude. Je tu aj ľahká zbroj pre prípad keď chcete rýchlosť, ale zároveň aj nejakú dobrú ochranu.

Ďalšia vec za ktorú sa oplatí hru hrať je príroda. Keďže sa hra odohráva na území Česka, vývojári z Warhorse si dali fakt záležať na okolí dedín a hlavne na lesoch (prvú hodinu hrania som len jazdila po lese, tak krásne sú). Skoro žiadne miesto nevyzerá rovnako, lesy pôsobia ako skutočné s primeranou hustotou a celkovo prirodzeným rozprestrením. Mimo lesov na druhej strane, je prostredie realistické vďaka ľuďom naokolo. NPC majú svoj denný režim a vnímajú svoje okolie (hlavne teda činy hráča). Môžete dokonca aj kŕmiť psov! 10/10. To kŕmenie psov má ale svoj dôvod. Keďže pri zakrádaní nocou môžete naraziť na psa, ktorý začne štekať a zobudí polku mesta, je dobré mu podstrčiť jedlo a na chvíľu bude držať hubu. Môžete tak ďalej pokračovať v kradnutí. Krása.

Bojový systém funguje na princípe hviezdice. Útok z hora, z bokov, z dvoch strán, zdola a do stredu. Často tento systém vytvára problémy, pretože sa pripne k jednému nepriateľovi a je ťažké sa z toho dostať. Hráči sa na tento systém sťažovali, ale ja osobne som si zvykla pomerne rýchlo. Hlavné je držať nepriateľov pred sebou, pretože hneď ako je niekto za vami, máte po chlebe. Aj keď tento systém zlyháva pri viacerých nepriateľoch, pri dueloch sa mi to páči. Hviezdica ponúka možnosť komb, ktoré si otvárate vo forme perkov. Hviezdica síce ukazuje kam seknúť aby ste spravili kombo, ale ja som si to aj tak napísala pred seba na papier. Samotné uskutočnenie komba len málo kedy vyjde. Nepriateľ musí každý útok normálne zablokovať alebo sa nechať trafiť, aby sa kombo podarilo. Ak je to counter alebo úhyb, kombo sa vynuluje. To, čo platí na nepriateľa, platí aj na vás.

Niečo málo chcem napísať o profesiách a o ich efekte v hre. Možno by ste to v realistickej hre nečakali, ale aj alchýmia je jedna z profesii, ktorú sa môžete naučiť. Ide o vyváženosť lektvarov a ich výroby. Žiadny lektva vám nepridá okamžité zdravie. To vývojári často zabúdajú, že sú takéto lektvary OP a dosť berú z taktiky hry a zo súbojov sa stáva: tri údery, inventár, health potion a znova. Ďalší dôvod prečo si v KCD nemôžete len tak bojovať s hocikým. Alchýmia je neskutočne zaujímavá, no po čase aj trochu otravná, keďže každý krok na vytvorenie lekvaru musíte opakovať znova a znova ak chcete veľa lektvarov. Nebojte sa, na automatické robenie týchto lektvarov je perk. Veď koniec-koncov, aj realistická hra musí byť zábavná. Posledné čo chcete robiť, je stráviť hodiny varením. Pár z týchto profesií avšak ani nevyužijete. V mojom prípade to bolo opravovanie. Ak chcete ušetriť peniaze tak sa to hodí, ale ja mám „peněži“ vždy na rozdávanie, takže som to nikdy nevyužila. Lov je najlepší najmä pretože pri ňom cvičíte luk (a ten treba cvičiť veľa). Ľudia na pytliactvo reagujú negatívne a keď vás chytia s mäsom z okolitých lesov, ste v prdeli. Takže opatrne s tým. To ma privádza k ďalšej veci, ktorá sa mi páči a to sú následky činov. Ako dobrých, tak aj zlých. Ak ľuďom pomáhate a robíte dobré skutky, ľudia vás zdravia a uznávajú. Naopak, ak ste neslávne známy, tak sa s vami odmietajú baviť a vyháňajú vás.

Teraz menšie upozornenie: bugy v hrách hodnotím svojím špecifickým štýlom a podľa toho, ako sa o ne vývojári zaujímajú. Takže na toto by pre vás bolo vhodné spraviť si vlastný názor. Hra mala zo začiatku veľké otravné bugy – niektoré vtipné a iné gamebreaking. Veľa z nich sa už opravilo a niektorí recenzenti dokonca zvýšili konečné hodnotenie. Podľa mňa je v dnešnej dobe AAA hra bez bugov nemožná. Bugy sa stali súčasťou herného sveta. Veci sú viac „fancy“ a zložitejšie ako kedysi a s tým prídu bugy. Kedysi termín „zabugovaná hra“ znamenal, že je nehrateľná. Neboli patche a nebolo ich ako opraviť. Dnes by bugy nemali mať takú odraďovaciu silu ako kedysi a to hlavne v prípade Warhorsu. Všetko opravovali a bolo jasné, že im na tom záleží. Na rozdiel od Bethesdy, kde všetky bugy nechajú opraviť moderom a potom majú tú drzosť zobrať bugy z Fallout 4 a naportovať ich priamo do 76 bez snahy ich opraviť… Ako vážne, nemyslíte, že ste mali dosť času to opraviť??? MÓDY BY NEMALI BYŤ SAMOZREJMOSŤOU PRE HRATELNOSŤ HRY! Warhorse naopak museli hru vydať hneď, pretože už bola odložená príliš veľa krát a nemali na výber. Ich snaha bugy opraviť bola dosť veľká na to, aby som im to odpustila. V tomto prípade teda privieram oči.

Soundtrack je nádherný a hodí sa do settingu celej hry. Hra má sama o sebe skvelú atmosféru a tak vôbec nevadí, keď si hudbu vypnete, pre väčšiu imerziu. Akokoľvek budete Kingdom Come hrať, vtiahne vás do svojho deja. Je realistická ako sa len dá, no stále zábavná. Osobne si myslím, že nie je len pre hardcore hráčov a že si na svoje prídu aj viac casual hráči. S mnohými možnosťami gameplayu a podporou komunitných modifikácii si hru môže každý užiť po svojom.


Sumár

Zábavné?ÁNO
Znovuhrateľné?ÁNO
Optimalizácia?SLABŠIA
Odbugované?UŽ JE TO LEPŠIE
Originalita?VEĽMI VYSOKÁ
Pomer cena/obsahveeery nice
Hodnotenie
Páčil sa vám článok? Zvážte podporu cez Patreon!
Become a patron at Patreon!