RECENZIA • Far Cry 5

Far Cry 5

Ďalší mesiac, ďalšia recenzia obrovského titulu od Ubisoftu. Zopakoval Far Cry 5 (relatívny) úspech a osviežujúcu inováciu Assassin’s Creed: Origins? Poďme sa na to spoločne pozrieť.

GRAFICKÉ SPRACOVANIE

Hry od Ubisoftu majú zväčša jednu vec spoločnú. Vyšperkované, takmer dokonalé, audio-vizuálne spracovanie. Grafika v hrách od Ubi je naozaj vždy ten top, ktorý by sme od tak obrovských hier očakávali. Môže za to najmä astronomický rozpočet každej ich hry, ktorý sa obyčajnému smrteľníkovi či menším vývojárskym štúdiám, môže zdať až bezdný. Už len tie čiastky, ktoré sú použité na marketingovú masáž verejnosti pred vydaním, sú absolútne nekresťanské! Nechajme už ale finančné poradenstvo Ubisoftu na pokoji a poďme na to podstatné.

Ako som už spomínal, grafické spracovanie je pri hrách od tohoto francúzskeho giganta „top notch“ a inak tomu nie je ani pri piatom diely série Far Cry. Krásne prostredie americkej Montany, zmietanej akýmsi náboženským kultom skupinky „retardovaných“ redneckov, je pred hráča postavené hneď z kraja hry (teda, hneď po obligatórnych cutscénach…) a ten si nemôže pomôcť a dostane nutkanie vydať sa len-tak na prechádzku do blízkeho lesa. V tom mu samozrejme nič nebráni… Až teda na miliardu nepriateľov a celej plejády otravných živočíchov. O tom si ale ešte povieme neskôr…

Grafika sama o sebe naozaj nemá nejak veľa slabých miest a najmä na PC pri vyšších nastaveniach detailov, sa na ňu pozerá jedna báseň. Iste, pri bližšom preskúmavaní prostredia sa najdú aj niektoré menej ostré textúry, no nie je to nič, čo by kazilo dojem zo samotného hrania. Ak ste ale ten typ, ktorý si pred samotným hraním vezme lupu a hľadá sebemenšie chybky na textúrach, vedzte, že určite nejaké drobnosti spozorujete.

Ako jeden z takých väčších problémov, sa mi javilo využitie ohňa. Ten má síce v hre prítomnú svoju vlastnosť „rozpínania sa“, kedy sa z malého nevinného plamienka na suchej tráve, stáva obrovský požiar niekoľkých stromov a kríkov, ale nevyužíva ju na plno. Všetko chvíľu horí, no nikdy nič nezhorí. Plamene po čase opadnú a všetko je tak, ako predtým. Stačí sa pozrieť na požiare vo Far Cry 2 a pochopíte, že sa to DÁ spracovať aj lepšie. Ubisoft ale zrejme nechcel… To sú samozrejme body dole.

NASTAVENIA

Ani na nastaveniach sa pri tvorbe Far Cry 5 nešetrilo. Nájdeme tu slušný výber podstatných aj menej podstatných nastavení. Z tých podstatných by bolo fajn vypichnúť úplnú možnosť prebindovať klávesy, zmeniť FOV (Field of View), vypnúť motion blur (*zvuky zvracania*) alebo rôzne typy nastavenia farbosleposti. Dobrá práca Ubisoft! Čo už ale bohužiaľ chýba, je napríklad ovládací preset pre ľavákov, ktorý však (znova, bohužiaľ) chýba vo väčšine hrách.

Okrem toho ale nemám pri nastaveniach žiadne veľké námietky. Hra dokonca ponúka aj možnosť vypínania jednotlivých aspektov HUDu (Head’s Up Display), ako napríklad kompas umiestnený v hornej časti obrazovky, ukazateľ zdravia alebo tagovanie nepriateľov (odporúčam vypnúť!).

Viete čo ale zásadne chýba? Možnosť ukladania hry do viacerých save slotov! Ubisoft dostal spásonostný nápad, ochudiť nás práve o túto „feature“ a osobne som sa o nesprávnosti tohoto rozhodnutia presvedčil asi hodinku po prvom spustení hry. Pri prvom (a poslednom) výstupe na vrchol rádiovej veže, som zomrel nešťastným pádom a hra sa automaticky-svojvoľne uložila tesne pred pádom, čo malo za následok, že som pri každom načítaní uloženej pozície zomrel… Práve pre takéto situácie, je dobré mať v zásobe nejaký ten starší save, ktorý by som skrátka načítal a celej situácii by som sa len zasmial. Takto som to musel riešiť cez podporu Ubisoftu. Najvtipnejšie na tom je, že mi kamarát (a zároveň veľký fanúšik série) na to povedal, že je to moja chyba, lebo nemám čo umierať na takých miestach… Fanboys will never change!

HERNÉ MECHANIKY

Vráťme sa teda späť, k už nakúsnutému problému s rušivou exploráciou prostredia. Hra na každom kroku spawnuje nepriateľov a divú zver. Nie je metra v hre, na ktorom by som nevrazil do polonahého šialenca s Uzinou alebo do nejakého „mamuta“. Chápem síce, že sa vývojári snažili svoj svet naplniť obsahom, ale takýto „content“ si naozaj mohli odpustiť. Rovnako veľký problém, sú aj neustále nálety útočných vrtuľníkov, raketoplánov, kropiacich lietadiel či albatrosov zo vzdušného priestoru. Akoby nestačilo, že nemám pokoj na zemi! Musím ešte k tomu aj sledovať oblohu, či na mňa nepadá meteorit, vtáčie hovno alebo UFO?!

V tomto ohľade sa Far Cry 5 stáva neskutočne úmornou skúsenosťou. A je to škoda, pretože gunplay a celkový pocit zo streľby je fantastický. Ak by boli nepriatelia rozmiestnení po svete trochu rozumnejšie a v menších množstvách, určite by to celkovému dojmu z hry prospelo.

Ako iste viete, Ubisoft upustil od svojej tradície, narvať do všetkých svojich hier zaberanie rádiových veží a tak tomu je aj v piatom Far Cry. Čo nám to je ale platné, keď to nahradili prachobyčajným zaberaním nepriateľských území a plnením neustále sa opakujúcich vedľajších misii typu zozbieraj 4 kože z jeleňa, 5 hudobných nahrávok alebo 10 baseballových kartiečiek? Zaujímavé sú jedine hlavné príbehové misie, pričom aj tie sa častokrát približujú spomínanému zaberaniu územia. Tie najdôležitejšie – predelové misie, pred ktorými vás (po napáchaní určitej úrovne škody na území jedného z troch „bossov“) nadrogujú a unesú/uväznia, sú veľmi zaujímavé a často dosť napínavé. Prial by som si ich o niečo viac.

Popri všetkých tých vedľajších misiách cez kopírák a niekoľkých hlavných misii, sa tu nájdu aj „stash“ misie. Tie vám (ak ich nájdete) poskytnú kvalitný prísun peňazí, schopnostných bodíkov, bezplatnej munície a nejakých zbraní. V niektorých budovách môžete nájsť aj sejfy, ktoré je možné otvoriť za pomoci lockpicku (jeden z perkov) a dostať z nich dodatočné peniaze a špeciálnu prémiovú menu – strieborné tehličky.

Cítite kam to mieri? Je to tak! Tieto tehličky sa dajú kúpiť aj za reálne peniaze. Ani Far Cry 5 sa tak nezaobišlo bez akéhosi druhu mikrotransakcii. Musím ale jedným dychom dodať, že vám neposkytnú žiadnu veľkú výhodu a všetko sa dá kúpiť aj bežnými in-game peniazmi. Znova sa jedná o „šetrenie času hráčov“… Aaaach, Ubisoft.

PRÍBEH A DEJ

Vráťme sa ešte na chvíľu ku štruktúre misii. Tie totiž dávajú dohromady hneď tri príbehové celky. Zatiaľ čo sa celý príbeh točí okolo hlavného vodcu amerického nábožného „redneck-kultu“ – Josepha Seeda, jeho celková konštrukcia stojí a padá na spomínanom zaberaní územii, ktoré si medzi sebou rozdelili jeho dvaja bratia John a Jacob, a sestra Faith. Do diania v Montane sa dostávate ako bezmenný charakter pohlavia vášho výberu – občas prezývaný „Rookie“ alebo „Dep“, ktorého vizáž si môžete upraviť pred štartom hry. Ste policajný junior – začiatočník (odtiaľ prezývky Rookie alebo Deputy), ktorý je vyslaný do zásahovej akcie proti hlave spomínaného kultu. Samozrejme sa všetko pokazí a už o pár chvíľ sedíte v horiacej helikoptére, prevalenej na bok, s množstvom fanatikov s plameňometmi v pätách.

Z vášho horiaceho hrobu sa na poslednú chvíľu vymaníte a ocitáte sa na úteku o svoj holý život. Nič svetoborného, ale ako solídna omáčka pre hru to stačí. Zakončenie celého príbehu je ale o niečo horšie… Skrátka a jasne – ak si kupujete Far Cry 5, nekupujete ho kvôli príbehu či parádne napísaným postavám. Kupujete ho pre zábavu, streľbu a gameplay celkovo. A v tom je FC 5 vážne slušný, aj vďaka prítomnosti coopu, pri ktorom sa zábava ešte niekoľkokrát násobí.

ZÁVEREČNÁ KRITIKA

Čo s takou hrou teda? Far Cry 5 je dokonalý príklad hry, ktorú nebudú mať radi všetci. Bolo by fajn, ak by sa k nám vrátili demoverzie, aby si ju mohli vyskúšať všetci hráči a o následnej kúpe rozhodli sami, na základe svojho hrania. To sa ale samozrejme nestane a Ubisoft určite vezme peniaze aj od hráčov, ktorým nakoniec Far Cry 5 nie úplne sadne. Na refund (aspoň na Uplayi) zabudnite… Dobre si tak rozmyslite, či vás baví neutichajúca akcia vo veľkom otvorenom svete, streľba do náboženských fanatikov, lov zvery, zaberanie území, neustále spawnovanie nepriateľov a dokážete pri tom všetkom odpustiť naprítomnosť save slotov, slabučké zakončenie príbehu a občasné nepríjemné bugy. Je to na vás. Ja som sa miestami neskutočne bavil, miestami nie tak úplne a pár krát som mal chuť kliknúť na ikonku odinštalovania.

Zábavné?ÁNO
Znovuhrateľné?VCELKU ÁNO
Optimalizácia?DOBRÁ
Odbugované?NIE CELKOM
Inovácia?ŽIADNA
Pomer cena/obsahVEĽMI DOBRÝ

Finálne odporučenie: Nebyť skvelého gunplayu, krásnej grafiky, kvality otvoreného sveta a ozvučenia, by z Far Cry 5 bola podpriemerna zlátanina. Lenže FC 5 to všetko má a tak je z toho dobrá hra. Nič viac, nič menej. Škoda nulovej inovácie a neprítomnosti akejkoľvek snahy o niečo nové, zaujímavé. Ubisoftu ale bude moje hodnotenie u prdele tak či onak, kedže bohovsky zarobia aj bez môjho čísielka 🙂 Teraz si snáď dá táto séria pár rokov odpočinok. Možno to pomôže. Ale to sa nestane. Ubisoft pravdepodobne už teraz robí na Far Cry 6…

Odkazy: Kúpiť na Steame | Kúpiť na Uplay | Oficiálne stránky | Fórum | Metacritic | Wikipédia | PC Wikipédia