Flatout

RECENZIA • FlatOut

Flatout

Závodnú sériu FlatOut, zrejme nemusím dlho predstavovať. Zvlášť PC hráčom, ktorý v nej našli útechu pri smútku z neprítomnosti konzolovej série Burnout na ich preferovanej platforme. V dobe vydania prvého FlatOutu (rok 2004), sa na trhu chystal vtrhnúť Burnout 3: Takedown (veľký miľník pre sériu) a vydavateľ Empire Interactive tak logicky posunul svojho zverenca na pultu o niečo skôr. Tretí Burnout by predsa túto neznámu značku roztrhal v zuboch a Bugbear by stratil veľkú časť potencionálneho zárobku. A tým by som asi začal. FlatOut sa nemal za čo hanbiť a v mojich očiach, sa dokonca Burnoutu 3 v pohode vyrovná. Nie je to však bez kompromisov…

FlatOut ponúka skvelý model deštrukcie, ktorý sa Burnoutu nie len vyrovná, ale ho aj predčí. Zatiaľ čo v Burnoute je pre vaše auto náraz “konečnou” a porúča sa na druhú stranu cesty zadkom napred, vo FlatOute si auto ničíte postupne v rámci závoda. Pri jemnom náraze sa prehýbajú plechy a pri tých väčších búračkách odlietavajú celé kusy karosérie. Mnohokrát sa stane, že musíte závod opakovať, pretože v poslednom kole vaše auto skrátka nevládze a je dotlčené tak, že sa mu kolesá zasekávajú o blatníky a točí do strany. Dopomáhajú k tomu samozrejme aj protivníci, ktorí sa s vami príliš neserú a valcujú vás dosť nemilosrdne. Umelá inteligencia je dobre vyvážená s realisticky pôsobiacim pomerom búranie/závodenie.

A keď už je reč o závodoch – tie nie sú jedinou náplňou FlatOutu. Popri klasickej kariére, ktorá je rozdelená na 4 classy (bronz, striebro, zlato a bonus) a rýchlom závode, tu nájdete, rovnako ako v Burnoute s jeho Crash módom, aj rôzne minihry a herné módy na obzvláštnenie hrateľnosti. Medzi ne sa radia akrobatické stunty, ktorých náplňou je vystrelovanie vodiča skrz predné sklo alebo demoličné derby v arénach. Blato, bahno, ľad, štrk, asfalt… Nájdete tu všetky možné terény a povrchy, ktoré majú samozrejme na ovládanie auta značný vplyv. Samotné trate sú potom veľmi rôznorodé a je zábava na nich jazdiť. Rovnako zábavný je aj soundtrack. Výber skladieb je slušný a na pomery dostupného budgetu, dokázal vydavateľ zabezpečiť aj niekoľko veľmi dobrých kapiel.

Čo ale úplne zábavné nie je, sú občasné zaškobrtnutia ovládania áut, ktoré sa sem-tam chovajú veľmi diskutabilne. Nie raz sa mi totiž stalo, že som skončil na streche v jarku pri ceste, kvôli nejakej spadnutej halúzke, cez ktorú som tesne predtým prešiel. Tieto nedokonalosti môžu niektorých hráčov odradiť a sú dosť podstatnou vadou na kráse, inak veľmi obstojnej závodnej arkády. Všetky nedostatky tohoto razenia, však boli odstránené vo FlatOute 2, ktorý osobne radím medzi jednu z najlepších závodných hier vôbec (o ňom sa niekedy ešte rozhodne pobavíme).

FlatOut bol vo svojej dobe viac než zaujímavý počin a vcelku neprávom, sa časom dostal medzi tzv. “bargain bin” hry (inými slovami tuctovky za pár eur v Kauflande). Jeho druhý dieľ je v podstate vo všetkom lepší (aj v soundtracku), ale to neznamená, že ten prvý nemá miesto vo vašej hernej knižnici. Často sa dá zakúpiť na Steame v zľavách za 2 eurá, takže si ho rozhodne doplňte do zbierky. Nebyť spomínaných problémov s chovaním áut v niektorých situáciách, vyšvihlo by sa finálne hodnotenie ešte vyššie.

Zábavné?ÁNO
Znovuhrateľné?ÁNO
Optimalizácia?VEĽMI DOBRÁ
Odbugované?NIE ÚPLNE
Inovácia?STREDNÁ
Pomer cena/obsahVEĽMI DOBRÝ

Finálne odporučenie: FlatOut odporúčam všetkým fanúšikom arkádových závodov, aj skrz fakt, že ho druhý diel vylepšuje vo všetkých smeroch. Naopak, oproti takému FlatOutu 3 či 4, sa jedná o videoherný klenot. Tým sa prosím vás vyhýbajte. Ultimate Carnage je v poriadku. To bol vlastne len port dvojky na Xbox 360 a následný port späť na PC s viacerými závodníkmi na trati. Good stuff!

Odkazy: Kúpiť na Steame | Metacritic | Wikipédia | PC Wikipédia