RECENZIA • Assassin’s Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Veľká časť hráčskej základne má určite Ubisoft za typický príklad firmy, ktorá používa svoje značky ako dojnice na peniaze. A do istej miery majú pravdu. Ubisoft je „ikonický“ (pozdravujem priamo do Ubi, ktoré toto slovo používa pri tých najmenej ikonických veciach a to na minútovej báze) vo vydávaní nových dielov svojich sérii každý jeden boží rok. Assassin’s Creed mal ale v roku 2016 zaslúžený odpočinok a vrátil sa na naše obrazovky až koncom roka 2017, s novinkou s podtitulom Origins.

Ten nás zavádza do starovekého Egypta, v ktorom sledujeme príbeh medžaja Bayeka. Ten má ako medžaj, za úlohu chrániť a pomáhať svojmu rodnému kraju, pri čom mu samozrejme umrie v prvých dvadsiatich minútach hry syn (ako inak…) a vydá sa na púštnu púť za spravodlivosťou a odplatou. Ubisoft teda, podľa očakávaní, nepripravil nič originálneho či nového a spoľahol sa na osvedčené cliché. Niekto umrie, niekto prežije, niekto vstane z mŕtvych, niekto sa zamiluje do niekoho, niekto stretne známeho z detstva po „x“ rokoch a ožerú sa spolu… Klasiky.

Verili by ste ale, že po takom „kydaní“ na značku AC a na dej jej najnovšieho dielu, poviem, že je Origins jedna z najlepších hier, ktoré som v minulom roku hral? Potvrdil to už rebríček top hier za rok 2017 z minulého čísla a je tomu naozaj tak! Origins totiž do trápne opakovanej formuly asasínskej série vnáša pomerne veľa nového a sviežeho obsahu. V prvom rade sa vývojári konečne odpútali od repetetívneho súbojového systému, ktorý bol sérii prítomný už od jeho samotného začiatku. Spamovanie útoku a občasné čakanie na výpady nepriateľov, pre prevedenie „parry“ útoku, je minulosťou a Origins ide cestou „souls“ hier (séria Dark Souls, Demon’s Souls alebo Bloodborne). Ani nie tak svojou náročnosťou, ako ich podobnosťou základných bojových a obranných princípov.

Ponúknutý vám v súboji bude slabý útok, silný útok (ktorý možno ešte viac nabyť, pre spôsobenie väčšej škody), obranný postoj a blok, ktorý na chvíľu odhalí nepriateľovo telo, pre následný jednoduchý úder… Súboje sú tak podstatne komplexnejšie a vťahujúce, ako tomu bolo v minulosti. Náročnosť je ale v Origins, znova približne na úrovni klasických AC hier. Nepriatelia nižšieho levelu, než ste vy, padajú ako muchy pri príchode zimy. Akonáhle sa však proti vám postaví rovnocenný protivník, stávajú sa súboje veľmi záživné a hrateľnosti jednoznačne prilepšujú. Vďaka posunu týmto smerom, sú súboje o dosť viac taktičkejšie a je lepšie najprv chvíľu rozmýšľať a plánovať a až následne sa vrhnúť do boja.

Slabších nepriateľov ešte v pohode prespamujete ľahkými útokmi, no pri vyšších leveloch alebo pri veliteľoch táborov, na to môžete rovno zabudnúť. Postačia im dve dobre umiestnené a načasované rany a je po súboji. Naopak nepriatelia vyššieho levelu, ako ste vy, vám v podstate ani nedajú šancu zaútočiť. Končíte na zemi skôr, než stačíte vytasiť meč. Práve v tom spočíva moja jediná výčitka smerom ku súbojom. Občas to skrátka nie je o hráčovych schopnostiach, ale o porovnávaní číseliek. A je to škoda, pretože AC: Origins má okrem toho, súboje zvládnuté veľmi dobre.

Origins sa hrá príjemne a prieskum všadeprítomných scenérii vám vďaka, zväčša zábavným, súbojom, neznepríjemní ani nejaký ten náhodný „encounter“. Umelá inteligencia nepriateľov ale dokáže byť občas dosť tupá a môže sa stať, že si strážca tábora, nevšimne svojho padlého kamaráta na zemi a vy ho zamordujete priamym zoskokom naň, z nad ním vysiacej steny. Následne ho okradnete o to posledné čo má. Čokoľvek sa dá ukradnúť, Bayek ukradne. Hra ponúka široký sortiment cenných cetiek, ktoré sa dajú predať za slušnú cenu u predajcov po celom hernom Egypte. Na nič iné Bayekovi neposlúžia. Naopak, také zbrane a štíty, sa nášmu medžajovi hodia vždy a hráč si môže vyskladať svoj inventár, poďla svojich bojových preferencii.

Dvojité dýky, kopije, meče, mačety, rýchle luky, presné luky, viac-ranové luky, horiace šípy, toxické šípy, bronzové štíty, obrovské celotelové štíty… Origins je preplnený rôznymi možnosťami ozbrojenia sa a verte mi, že pri svojom hraní nebudete používať len jednu obľúbenú zbraň. Neustále budete s typami zbraní „žonglovať“ v inventári, predávať nepoužívané kúsky, zlepšovať svoje najlepšie zbrane prostredníctvom špecializovaného predajcu a vôbec všeobecne – rochniť sa v širokej ponuke, ktorú vám hra položí k nohám.

Grafiku pri veľkých Ubisoft hrách, pravdepodobne spomínať ani netreba. Jedným slovom krása. Krása, ktorá ale prichádza za dosť vysokú cenu. AC: Origins si od vašeho PCčka vyžiada nemálo a jeho optimalizácia je na veľmi podpriemernej úrovni, čo nepridáva na plynulom behu. Súčasťou problému optimalizácie môže byť aj implementácia špeciálnej verzie Denuva, ktorá je v prípade Origins skombinovaná s VMProtect ochranou. To, podľa všetkého, spôsobuje časté prepady frameratu. VMProtect totiž každú chvíľu odosiela input údaje (pravdepodobne na ich server), aby zistil, či hru naozaj vlastníte… Nebyť tohoto „anti-zákazníckeho“ kroku od Ubisoftu, išlo by hodnotenie ešte o niečo vyššie.

Zábavné?ÁNO
Znovuhrateľné?ÁNO
Optimalizácia?SLABÁ
Odbugované?NIE CELKOM
Inovácia?STREDNÁ
Pomer cena/obsahVEĽMI DOBRÝ

Finálne odporučenie: Assassin’s Creed Origins je skvelý prírastok do série a verím, že si svoje miesto na vašom hardisku zaslúži. Ponúka úžasný pomer množstva obsahu (aj keď občas jemne opakujúceho sa) ku zaplatenej cene a vývojársky tím tejto série robí správne kroky ku inovácii. Som zvedavý, čo nám prinesie ďalší diel.

Odkazy: Kúpiť na Steame | Kúpiť na Uplay | Oficiálne stránky | Fórum | Metacritic | Wikipédia | PC Wikipédia