RECENZIA • Halloween Ends (2022)

Fuuuu to čo bolo? Popravde, neviem čo si mám o Halloween Ends myslieť. Malo to byť triumfálne zakončenie letitej hororovej série, ktorá sa navždy zapísala do histórie a pomohla vzniknúť tzv. slasher žánru. Halloween už mal v minulosti skončiť viackrát. Vždy sa však Michael Myers nejakým zázračným spôsobom reinkarnoval. Vrchol bol potom šiesty diel, ktorý sa snažil vysvetliť Michaelovú nadľudskú silu pomocou napojenia na akýsi satanistický kult. Bizárik. Nič takého sa v Halloween Ends našťastie nekoná, ale človek tu nájde iné bizarnosti. A že ich nie je málo.

Michael je stále nažive niekde v útrobách kanálov Haddonfieldu (fakt!) a čaká na svoju chvíľu. Terorizovať mestečko tentokrát nebude sám. Filmári mu vymysleli pomocníka a to neskutočným spôsobom. Corey je tichý týpek, ktorý bol na úplnom začiatku filmu, vcelku nespravodlivo, označený za vraha malého chlapca, ktorého mal strážiť. Nápad to bol lákavý. Mesto sa Coreymu obrátilo chrbtom a každý ho mal za psychopata. Bez veľkých upozornení na spoilery – nakoniec sa ním aj stal. Zabíjanie sa mu začalo vcelku pozdávať. Doslova na prvý pohľad sa doňho zamilovala vnučka Laurie Strode (áno, Jamie Lee Curtis je znova späť) a film je plný scén vďaka ktorým zvlhla valná časť registrovaných uživateliek Tumblru. Romantizovanie psychopatického „nepochopeného“ vraha oni milujú.

Celá táto romance porcia filmu mi prišla zvláštnym spôsobom zvrhlá. Ako je na tom Michael vs Laurie? Bude Halloween Ends skutočne koniec? Ano. Je to predsa v názve. Spôsob, ktorým sa plátna kín rozlúčia s Michaelom Myersom však nie je zrovna najlepšie zvládnutý. Je to brutálny koniec, plný šokujúcich krvavých scén a Laurie si to skutočne s Michaelom rozdá 1v1. Bez dvozmyslov hlavne… Jamie Lee Curtis má cez 60 rokov. To vidieť nepotrebujeme. Celý koniec mi prišiel naťahovaný a Laurie už mi vyslovene liezla krkom. Počas filmu píše svoju knihu a len ťažko spočítate ako veľakrát spomenie slovo evil (zlo). Píše to v dosť mizerných „hlbokých“, tajomných hádankách s nádychom umelej epickosti. Občas mi Lauriene písanie prišlo podobné skriptu samotného filmu. Poďme spraviť epické zavŕšenie Halloweenu a vložme doň nejakú hrozivo hlbokú myšlienku o tenkej hranici medzi nepochopenou nehodou a psychopatickým vraždením. Nene, nefunguje to a je to miestami vyslovene nevkusné.

Je to ale lepšie ako posledný diel z minulého roka – Halloween Kills. To bez debaty. Ten si už nikdy druhýkrát nepozriem. Pri Halloween Ends to tak úplne nevylučujem. Mám z neho zmiešané pocity a možno by druhé zhliadnutie neuškodilo. Skúsim to však zhrnúť podľa mojich dojmov z prvého kontaktu. Dobré to rozhodne nie je, ale nie je to ani mizéria. Má to svoje momenty a donútilo ma to aspoň na chvíľu rozmýšľať. Občas nad skutočne podivnými rozhodnutiami scenáristov, ale mimo srandy, film rozhodne má aj svoje svetlé momenty a nemožno mu uprieť atmosféru halloweenskeho obdobia. Stále si stojím za tým, že z Halloween nikdy nemala byť séria a otvorené zakončenie prvého dielu s Michaelom „stále niekde tam vonku“ je brilantne mrazivé. Ak ale chcete vidieť zopár slušných scén, podarenú brutalitu, vlhký sen alt-dievčat z Tumblr a Michaela Myersa v (SPOILER) drtičke na autovrakovisku, dajte Halloween Ends priestor.