RECENZIA • Halloween Kills (2021)

Tak toto bolelo. Sledovanie Halloween Kills sa dá prirovnať k sledovaniu vážnej dopravnej nehody od ktorej skrátka nemôžete odpútať svoje oči. A nemyslím to v žiadnom prípade v dobrom zmysle. Ja vlastne ani neviem čo presne mám o tomto filme napísať. V prvom rade si treba uvedomiť, že toto už naozaj nie je Halloween v pravom slova zmysle. Pripomína to skôr úplne inú bezmozgovú slasher sériu – Friday the 13th, v ktorej Jason Voorhees masakruje ľudí ako na bežiacom páse a v podstate celá pointa je uvidieť čo najväčší počet brutálne zavraždených teenagerov.

Pôvodný Halloween (1978) taký nebol. V prvom diely zomrú presne 5 ľudia. Z toho jednu vraždu ani len nevidíme, keď Michael zavraždí automechanika, aby si vzal jeho oblečenie. Ako je to v Halloween Kills? No povedzme, že si tých 5 fragov do notesov zaznamenáme už po asi 30 minútach filmu a následne sa čísla začnú radikálne zvyšovať v intervaloch niekoľkých minút. Sú scény, kde Michael tých 5 killov prekoná naraz. Michael Myers na konci Halloween (2018) skončí uväznený v horiacom dome, ktorý zapálila Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) a jej dcéra (Judy Greer) a vnučka (fuck kto ju hrá? …vraj Andi Matichak). Halloween Kills začína dosť dobrou scénou, kde sa hasiči ponáhľajú na miesto požiaru a Laurie na nich beznádejne s plačom kričí, nech to nechajú zhorieť na popol. Nenechajú a Michael je opäť pripravený na vraždenie.

Tentokrát ale totálne bez motívu a bez cieľa. Nedáva to žiadny zmysel. Hrá sa tu len na brutalitu, krv a akčné scény pripomínajúce skôr filmy s Jackiem Chanom, v ktorých Michael putuje od človeka k človeku a mastí ich, len také fukoty. Stojí však proti nemu celý Haddonfield a to (nepochopiteľne) vrátane starých známych tvárí ako dvojica detí z pôvodného filmu, ktorých Laurie strážila – Tommy Doyle a Lindsey (just Lindsey – ja viem, je to veľmi hlboký charakter), pôvodný policajt a otec jednej zo zavraždených teenageriek – Leigh Brackett (ktorý sa inak v Halloween 4 (1988) presťahoval tisíce kilometrov ďaleko) a sestrička Marion, ktorú v jednotke Michael napadol keď bola v aute s Loomisom. Keď už som pri Loomisovi, aj Donald Pleasence sa v Halloween Kills objaví a je to jeden z mála svetlých momentov. Dorobili ho do dvoch či troch scén na začiatok filmu, kde sledujeme udalosti spred 40 rokov.

Nemusíte si ale pamätať, že sa pôvodné udalosti stali pred 40 rokmi. Každá jedna postava v tomto filme vám to rada pripomenie v každej jednej scéne. Rovnako ako vám radi pripomenú, že „zlo dnes zomrie“ alebo „dnes to ukončíme“, pritom je každému jasné, že sa tak nestane, pretože na budúci rok je naplánovaný ďalší film Halloween Ends. No a dúfajme, že to už bude naozajstný koniec série, ktorá mala zomrieť už dávno. A to vravím ako obrovský fanúšik. Pýtate sa prečo? No súdim podľa toho, čo som videl aj v tomto diely. Väčšina hereckých výkonov je zlých (Judy Greer je super), dialógy aj postavy sú amatérsky napísané a film sa berie smrteľne vážne, no pritom som viackrát vybuchol do nezastaviteľného smiechu. Napríklad pri scéne, kde sa bar dozvie, že Michael Myers zrejme znova vyčína. Čierny pár sa po sledovaní správ v TV zoberie, že idú domov, pretože zábery v TV pochádzajú z ich ulice. Ponáhľajú sa so strachom v očiach, ľudia umierajú a borec sa zrazu pri parkovisku zastaví a zahlási, že si zabudol stetoskop. Asi je dobré povedať, že obaja sú v doktorských halloween kostýmoch a že nenosí stetoskop len tak po vačkoch v sobotu večer do podniku… Neviem prečo, ale musel som pauznúť film a predýchať to chvíľu. Fakt som sa rehotal ako kôň. Takých situácii bolo viac.

Niekde zhruba v strede filmu som dostal pocit, že sa z obyčajného vymletého slasheru snažia spraviť aj niečo trocha viac a prihriať si svoju politickú polievočku. Do deja totiž zakomponovali davovú mentalitu, kde sa celý Haddonfield najebaný v jednej nemocničnej miestnosti pokúsi vziať spravodlivosť do svojich rúk a zastaviť Michaela bez pomoci „nemožnej polície“. Film bol natáčaný v roku 2018, no Jamie Lee Curtis v rozhovore ho prirovnala ku hnutiu Black Lives Matters, pretože samozrejme… Na čiernych životoch pritom ale v Halloween Kills príliš nezáleží, pretože černochov tu umrie dosť. Objaví sa tu aj homosexuálny pár dvoch chlapíkov, ktorí sa neustále oslovujú Big John a Little John, čo mi prišlo trochu silené, ale prosím. Beztak skapú. Rovnako ako milión ďalších nudných, nezaujímavých, zle napísaných protagonistov. Michael samozrejme prežije a nespraví s tým nič ani Jamie Lee Curtis, ktoré je prikurtovaná na nemocničnom lôžku a v Halloween Kills vlastne ani nemá žiadnu podstatnú rolu. Mám pocit, že celý film je len jeden veľký build up pre Halloween Ends, kde sa nesmrteľná Jamie stretne s nesmrteľným Michealom. Niečo na spôsob Godzilla vs. Kong. Bwaahaaaaa! 😀

Ako pozitívum by som vybral parádny soundtrack od Johna Carpentera a niektoré podarené scény. Väčšina z tých čo sa podarili nemajú žiadny dialóg, takže to vám možno niečo málo o filme napovie… Ak chcete vidieť brutálne vraždy bez akéhokoľvek rozmýšľania, tak je to asi fajn film. Ak ste fanúšikom toho pravého Halloweenu, prosím vás, nikdy si tento diel nepozrite.