RECENZIA • Halloween II (1981)

POZOR SPOILERY • Poďme si po nie zrovna podarenom Halloween Kills trocha napraviť chuť. Vraciame sa späť do roku 1981, kedy sa do kín dostal druhý diel Halloweenu. Tentokrát už film nerežíroval John Carpenter ale Rick Rosenthal. Carpenter sa ale aj spoločne s Debrou Hill postaral o písanie skriptu a prsty mal samozrejme aj v soundtracku. Halloween II priamo nadväzuje na udalosti z prvého dielu. Presne tam, kde skončila jednotka, začína dvojka. Postrelený Michael Myers vypadol z balkóna a nikto nevie kde je jeho telo. Zakončenie Halloween (1978) bolo úžasné v tom pocite, že Michael je stále niekde tam vonku. Človek si nemôže pomôcť a musí sa vždy po dopozeraní prvého dielu pozrieť von z okna a skúsiť Michaela nájsť niekde v tme.

Ak už ale potrebujete zakončenie, Halloween II je dobrou voľbou. Je to asi posledný diel, ktorý naozaj stojí za to. Dej sa takmer celý odohráva v Haddonfieldskej nemocnici, kam previezli zranenú Laurie Strode (Jamie Lee Curtis). Práve ona je hlavným terčom Micheala Myersa, čo bolo prvýkrát vysvetlené práve tu. Laurie je vlastne Michaelova sestra a ten má za cieľ vykynožiť celý svoj rodokmeň. V neskorších dieloch série sa to filmári snažili posunúť ešte o niečo ďalej a divákom naservírovali omáčku okolo akéhosi kultu, ktorého je Michael členom… Oproti prvému dielu tu trocha chýba lepšia práca s napätím. Druhý film sa viac sústredí na zvýšenie dôrazu na násilie. Obete Michaela sú v dvojke vraždené grafickejším spôsobom a vraždy sa snažia navzájom predčiť v originalite/bizarnosti. Od uškvarenia hlavy vo vriacej vode až po prestrelenie hlavy klincom. Mojou obľúbenou scénou celého filmu je tá, kde to policajt v aute natankuje skrz náhodne okoloidúceho človeka priamo do dodávky, po čom nasleduje obrovská explózia. Spomínaný okoloidúci mal na sebe kostým (predsalen je halloweensky večer), dosť podobný tomu, ktorým sa preslávil Michael Myers. Človek si najprv pomyslí, že to policajt „riskol“ a dúfal, že trafil práve Michaela. Omyl! Borec sa po celej situácii vyhovorí na to, že dotyčného NEVIDEL! Tomu sa hovorí „metal moment“!

Michael sa medzičasom svojim povestným pomalým krokom presúva chodbami nemocnice, zabíja pritom koho stretne, až sa dostane k Laurie a nasleduje pokus o okopírovanie legendárnej naháňacej scény z prvého dielu. Laurie je navyše tentokrát indisponovaná kvôli svojmu zraneniu, ktoré jej nedovolí bežať. Všetko nahráva tomu, že nás čaká veľkolepá hra na skrývačku, no bohužiaľ niečo tomu chýba. Na kvalitu Michael vs. Laurie scén z jednotky sa Halloween II skrátka nechytá. Vrcholom bol moment, keď Laurie prestrelí Michaelovi obe oči a ten sa naslepo dve minúty oháňa nožom a snáží sa ju trafiť. Vyvrcholenie v podobe obetovania sa doktora Loomisa (Donald Pleasence) a vyhodenia miestnosti s Michaelom do vzduchu vďaka pusteniu plynu a následného použitia zapaľovača, je veľkolepé a kompletne uzavreté. Michaela vidíme v plameňoch spraviť svoje posledné kroky a po chvíli je nepopierateľne mŕtvy. To sa zmení v priebehu série hneď niekoľkokrát, ale to už je téma na inokedy… Celkovo je Halloween II dôstojné zakončenie pôvodného príbehu maskovaného vraha z Haddonfieldu. Nedosahuje kvality svojho predchodcu, ale stále ide o dostatočne dobrý horor. Je tu zopár scén, ktoré sa vám vryjú do pamäte a ak si film pustíte počas obdobia Halloweenu, určite nespravíte chybu.