RECENZIA • Neal Morse Band – Innocence & Danger

Nový dvoj-CD album progresívnej rockovej kapely Neal Morse Band (alebo skrátene NMB) je ne-konceptný album s konceptom. Ak to dáva zmysel… Názov albumu mnohé napovedá – nevinnosť a nebezpečenstvo. Prvé CD predstavuje nevinnosť a druhé nebezpečenstvo. V NMB ale vyslovene upozorňovali, že nejde o ich zvyčajný koncepťák a nájdeme tu singly, ktoré majú svoje vlastné dianie a pointu bez nutnosti opierať sa o ostatné songy na albume. Čo sa týka individuálnych výkonov, nie je absolútne čo vytknúť. Každý člen znateľne prispel svojim dielom v procese songwritingu a ich hranie je na neuveriteľne vysokej úrovni. Čo iné aj očakávať od progresívnych legiend typu Neal Morse, Mike Portnoy alebo Randy George? Trojica bola doplnená o Erica Gillettea and Billa Hubauera, ktorí ukázali čo v nich je a v žiadnom zmysle nezaostávajú. Naopak, dokonalo sa všetci dopĺňajú. Album má úžasný mix s dravou basou a jednoznačne rozoznateľnými nástrojmi (záležať samozrejme bude aj na vašej aparatúre).

Poďme ale k samotnej hudbe. Prvá časť albumu si berie obrovskú porciu inšpirácie z klasík rockového žánru ako napríklad The Beatles (viaceré skladby, ale ako príklad uvediem Your Place in the Sun) alebo Pink Floyd (The Way It Had to Be). Jedna zo skladieb v sebe skrýva len akustickú gitaru s vokálmi. Je ňou Emergence a zo všetkých vecí mi pripomenula akúsi prog verziu soundtracku herného Diabla. Zakončenie prvého CD je epický Bridge Over Troubled Water, do ktorého sa dostali napríklad aj husle. Tento song ponúka stupňujúce sa finále prvého disku a jemne poslucháča navnaďuje na to, čo sa nachádza na disku 2. Osobne by som na Innocence uvítal viac progresívnejších trackov a v niektorých songoch väčšiu „divočinu“ od jedného z najtalentovanejších bubeníkov modernej doby – Mikea Portnoya. Najobľúbenejšia skladba z prvej časti albumu je pre mňa neuveriteľne chytľavý počin Bird on a Wire.

Album dvoch tvárí? Nie tak celkom…

Danger je, aspoň čo sa týka progresívnosti, úplný opak Innocence. Nachádzajú sa tu len dve skladby, no aj tak má disk dĺžku 50+ minút (!!!). Prvý song Not Afraid Pt. 2 má takmer 20 minút. Začíname orgánom. Okamžite som cítil náznak nebezpečenstva a problémov. Tomu dopomáha drsná basa a detailnejšie bicie s doplnením o klávesy. Song prechádza do viac metalovejšieho feelu a začínajú sa čoraz viac prejavovať prvky progresívnosti (napríklad veľmi pôsobivé crescendá). Neskôr song spadá do jemnejšieho tónu s pocitom nádeje a odvrátenia nebezpečia, no neskôr nás kapela opäť presúva do menej svetlých reálii, ktoré však nezostávajú na dlho a nastáva akýsi súboj medzi „dobrom a zlom“ / „pozitívnym a negatívnym“ v ktorom prevažuje skôr viera a pozitivita.

Beyond the Years: 31-minútový song rozdelený na 7 častí. Intro s náznakmi klasickej hudby, jemnou melanchóliou a neistotou prechádza do svojej druhej časti, kde opäť vidíme nádej. Danger v rámci tohto albumu totiž vyslovene neznamená niečo nezvratne mizerného, aj keď si to človek hneď zo začiatku myslí. Ak sa na nebezpečenstvo dobre pripravíme, dokážeme ho prekonať. Aj druhá časť albumu je tak stále značne pozitívne naladená. Ako som už spomenul, oproti Innocence je Danger podstatne viac progresívna polovica albumu a ponúka aj etapy pripomínajúce napríklad Liquid Tension Experiment. Beyond the Years v mnohých momentoch pripomína atmosféru krčmy zo stredoveku, kde sa veselo hrá aj napriek všadeprítomnému nebezpečenstvu číhajúcemu za dverami. Netreba sa báť, len sa správne pripraviť a postupne prekonávať prekážky života. Celý album vo finále pôsobí ako inšpirácia ľuďom v ťažkých chvíľach a snaží sa im ponúknuť krajší pohľad na život. Za každým mrakom je slnko a raz sa tie lúče k nám dostať musia. Je to len otázka času a vytrvalosti.

NMB podľa mňa týmto krokom dobre vystihli, čo táto ťažká doba potrebuje. Trocha tej pozitivity (len nie COVIDOvej). Aj keď by som čakal trocha viac dychberúcich momentov, ako pri už spomenutom LTE3, tak Innocence & Danger v žiadnom prípade nie je sklamaním. To čo si kapela stanovila za cieľ, dokázala dokonalo splniť. Ak zbožňujete The Beatles, tak si ku finálnemu hodnoteniu kľudne pridajte ešte jeden bodík, pretože minimálne prvé CDčko budete milovať.