Nintendo Switch prišlo na trh v roku 2017 a prinieslo so sebou hybridné handheldovo/konzolové hranie, na ktoré si milióny hráčov za tie roky zvyklo a považujú ho za jeden z najlepších nápadov Nintenda. Prvé záblesky sme videli už pri Wii U, kde ste tiež mohli využívať tabletoidný gamepad pre hranie mimo TV, no v tej dobe to bolo značne obmedzené a hrať na gamepade ste mohli len v relatívnej blízkosti samotnej konzole. Switch si môžete zobrať so sebou aj na Arktídu a nikto vás v tom zastaviť nemôže. Práve pre túto prenosnosť sa Switchu vždy odpúšťala biedna technická stránka, za ktorú môže najmä podvyživený grafický NVIDIA Tegra čip, pôvodne využívaný v Android tabletoch. Prečo o tomto meliem? Nedávno vyšli dve hry, ktoré zrejme už definitívne narazili na samotné dno možností Nintenda Switch. Spomínanými titulmi sú dnes recenzované Batman Arkham Trilogy a Hogwarts Legacy.

Spojil som to do seba, pretože mi prídu obe hry vo svojej podstate veľmi podobné. Nie v hrateľnosti alebo príbehu, ale v tom, že ide v oboch prípadoch o už dávnejšie vydané hry, ktoré sa dostali konečne na Switch a tlačia na jeho slabučký hardvér čo to len dá. Má zmysel hrať Batman trilógiu a Hogwarts Legacy na tejto prenosnej konzolke? Ono to bude do veľkej miery závisieť od toho, čo máte doma k dispozícii a či ste už dané hry v minulosti hrali. Aj z týchto dôvodov budú obe recenzie bez číselného ohodnotenia. Poďme na to postupne.

Hogwarts Legacy

Rokfortským open-world obrodružstvám som v mojej recenzii udelil 9/10 a tak nie je otázka či ide o dobrú hru ale ako je na tom technický stav Switch verzie. Je to zapeklité. Hogwarts Legacy mal problémy aj na počítačoch – najmä so zásekmi pri prechádzaní medzi jednotlivými lokáciami a to primárne vnútri hradu. Hra má veľmi v obľube rýchle SSDčka (preferuje NVMe) a každému je asi jasné, že ničoho podobného sa od Nintenda Switch nedočká. Načítanie je tu skutočne brutálne miestami a je ho viac ako v ostatných verziách (aj v porovnaní s Xbox One/PS4, ktoré vyšli dodatočne). Vývojári sa totiž rozhodli rozsekať pôvodne kompletne otvorený svet na viacero „otvorených lokácii“ medzi ktorými sa hráč presúva nahrávacími obrazovkami. Tie majú trvanie medzi 20 až 55 sekúnd a to dokáže časom poriadne liezť na nervy. Asi najviac otravné je to v mestečku Hogsmeade, kde je nutné načítať každý jeden obchod zvlášť. Pritom sú tieto lokácie miniatúrne a textúry v nich nič extra. Nákupy vo Switch verzii tak rozhodne nie sú takým kúzelným zážitkom ako v moderných verziách hry (PC, PS5, Xbox Series), kde ste si pripadali ako by ste reálne žili vo svete „Harryho Pottera“.

Graficky bola samozrejme celá hra osekaná až na kosť a to po všetkých smeroch. Rozlíšenie v zadockovanom móde na TV dosiahne maximum 720p a dokáže sa skĺznuť až na úroveň 1024×576. Handheld mód je na tom ešte horšie, keďže môže klesnúť až na 960×540. Ničomu nepomáha fakt, že tu nie je poriadny anti-aliasing, ktorý by sa snažil o vyhladenie ostrých hrán všetkých textúr v hernom svete. Na mnohých miestach absentuje aj nasvietenie prostredia a hra môže miestami vyzerať plocho. Podstatný downgrade je badateľný na vodných plochách, ktoré kompletne stratili svoju realistickú podobu z ostatných verzii a vyzerá značne horšie aj v porovnaní s Xbox One a PS4. Rovnaké platí aj o skalách a kamenistých povrchoch, no vývojári našťastie prehodnotili ich rozloženie a geometriu, takže to nevyzerá až tak tragicky. Vzniká tu ale tým pádom rozdiel medzi verziami aj vo forme štruktúry niektorých častí sveta a nie len v podobe čisto technickej grafickej stránky. Je zaujímavé sledovať niektoré zmeny a rozhodnutia vývojárov. Je nutné ich pochváliť, že sa na Switch verziu nevykašľali úplne (čo som po viacerých odkladoch očakával) a aj za to, že Hogwarts Legacy nehodili na eShop len v podobe cloud verzie.

Framerate je presne taký, ako by ste očakávali. Hra sa zubami-nechtami snaží udržať na hranici 30 fps, no nedá sa to skrátka. Switch umiera a v podstate umieral už od svojho samotného vydania v roku 2017. Snímky klesajú hlavne pri rýchlom lietaní na metle a to až niekam na úroveň 20 fps. Nevyhnete sa ani zásekom pri postupnom načítaní nových objektov vnútri hradu, kedy sa pohne framerate pod 27 fps na pár sekúnd. Takže pre koho je vlastne Switch verzia Hogwarts Legacy? Úprimne, zrejme len pre ľudí, ktorí nemajú prístup k žiadnemu inému hernému zariadeniu na ktorom hra vyšla a pre historikov/zberateľov. Je to skutočne zaujímavá verzia hry a je fascinujúce porovnávať všetky rozdiely a kompromisy, ktoré bolo nutné vykonať aby sa hra vôbec na Switchi hýbala.

Batman Arkham Trilogy

Trilógia Batman hier od štúdia Rocksteady by mala byť trocha iná pesnička, čo poviete? Všetky tri hry sú podstatne staršie ako Hogwarts Legacy a dve z nich vyšli už za éry Xbox 360 a PS3. Prvý diel Arkham Asylum aj druhý Arkham City sú veľmi dobré konverzie a v podstate voči nim nemám žiadne výhrady čo sa týka grafického spracovania ani technického stavu. Isté prepady frameratu sa nájdu aj tu. V Arkham Asylum som si všimol pri prechode medzi lokáciami prepadu z inak stabilných 30 fps na cca 28, čo nie je nič hrozné. Arkham City má prepadov viac, najmä kvôli svojmu otvorenému mestu Gotham. Deje sa tak hlavne počas súbojov s viacerými nepriateľmi naraz a aj keď som počul, že to niektorých hráčov miestami vyrušilo z tempa a zničilo im to tak nazbierané kombo, mne to problémy nerobilo a cez súboje som sa dostával bez väčších problémov. Všetky dropnuté kombá boli moja vina (aj keď to človek niekedy neprizná najprv). Obe hry sa dajú plne užiť na Switchi a môžem ich s čistým svedomím odporučiť aj hráčom, ktorí tieto tituly už v minulosti hrali a chcú si ich zopakovať na handhelde. Steam Deck je samozrejme tiež možnosť a minimálne Arkham Asylum je možné na ňom hrať aj v 60 fps s minimálnymi prepadmi. Ostatné Batman hry som na Decku zatiaľ neskúšal, ale podľa slov môjho cteného podporovateľa Flaema sa aj tieto náročnejšie diely série pohybujú v rozmedzí 40-60 fps v závislosti od lokácie. Inštalácia na SSD je nutná hlavne pri Arkham Knight a jeho zbesilom načítavaní dát pri jazde Batmobilom. Znova… Switch SSD nemá.

Problém som očakával primárne práve s Arkham Knight. Ten vyšiel kedysi aj na PC v stave tak katastrofálnom, až Rocksteady a Warner Bros. boli prinútení hru stiahnuť z predaja na Steame a vrátiť ju tam až po opravách. Odvtedy už ale ubehlo mnoho rokov, technológia pokročila a my si tak máme možnosť bez problémov vychutnať túto stále vynikajúco vyzerajúcu hru aj v handheld verzii na Nintendo Switch… Heh, no tak tomu bohužiaľ nie je. Switchu sa podlamujú kolená pod náporom Batman Arkham Knight a jednoducho to nezvláda. Všetky textúry boli degradované na ledva únosnú mieru a z niektorých vyslovene bolia oči. Najväčší problém nastáva pri rozhliadaní sa zo striech budov. Stačí sa pozrieť dole na ulicu a pochopíte, že Switch plače o pomoc a o to, aby ste ho urýchlene vypli a nechali ho vydýchnuť si. Textúry nepriateľov pobehujúcich po meste sú z výšky odporné, rozmazané a to najhoršie ešte len príde. Akonáhle sa rozhodnete zoskočiť z budovy na ulicu, vystrčí hlavu najväčší problém tejto verzie Arkham Knight – framerate. Čím náhlejšia zmena vášho pohybu, tým väčší pokles fps vás čaká. Úplne najhoršie na tom je šoférovanie Batmobilu. Tu už sa dostávame na úroveň nehrateľnosti. Na 30 fps rovno zabudnite. Radi budete aj za 20. Prepady sú niekedy tak drastické, že sa celá hra radšej nachvíľu zasekne a pokračuje až za sekundu či dve. Jazda mestom je skrátka hrozná a takmer neovládateľná.

Jedna vec čo ma milo prekvapila pri Switch verzii Arkham Knight je rýchlosť načítavania. V tomto ohľade bez výčitiek. Čakal som biedu. Celkovo by som však Switch verziu Batman Arkham Knight označil za „ledva hrateľnú“. To nie je zrovna najlepšia vizitka. Odporúčam teda zakúpiť Asylum a City zvlášť a Knight na Switchi vynechať a zahrať si ho na PC, Xboxoch, PSku alebo Steam Decku ak je pre vás dôležitá prenosnosť.

Informácie pre zberateľov

Ešte spomeniem, že obe hry vyšli na Switchi aj vo fyzických edíciách a zberateľov a vyznávačov krabicoviek musím upozorniť na nutnosť sťahovania dát cez internet. V prípade Hogwarts Legacy je nutné nainštalovať day one patch a pri Batman Arkham Trilogy je k dispozícii na cartridge len prvý diel (Arkham Asylum). Zvyšné dva si musíte dosťahovať, avšak bez nutnosti aktivácie nejakých kódov na eShope. Pri hraní tým pádom ale budete musieť mať cartridge vsunutý do konzole pre kontrolu licencie.