RECENZIA • The Ascent

Druhá nová hra, ktorú som našiel na Game Passe je The Ascent. Vyšla len na Xboxoch a PC a už od prvého pohľadu to vyzeralo na jednu z, v dnejšnej dobe premnožených, akčných co-op hier. Nie je tomu úplne tak. Štúdio Neon Giant sa pokúsilo spraviť izometrickú cyberpunkovú RPG strieľačku s veľkým dôrazom na svet, ktorý hráča dokonalo vtiahne. Nepodarilo sa to na 100%, ale to podstatné je, že sa to skvelo hrá a to aj v singleplayeri. Vlastne ani ten svet nie je vôbec na zahodenie (minimálne graficky), ale jeho príbeh a postavy ma tak nejak nechali chladným. Zhruba po hodinke hrania som sa pristihol, že inštinktívne preskakujem dialógy a snažím sa dostať späť do akcie. To nemusíte brať ako negatívum. Našťastie The Ascent nie je film ale hra. Berte to ako pochvalu hrateľnosti, ktorá je skutočné parádna.

Ten pocit zo streľby je presne to, po čom v podobných hrách volám. Pri hraní sa váš slovník zúži na reakcie typu: „Uaaa“ alebo „ufff“. Zvuky zbraní v kombinácii s animáciami padajúcich protivníkov garantujú dobrý pocit z hrania. Ako tak budete pochodovať a „uaaaakať“, pozriete sa do rôznych končín obrovského mesta budúcnosti, ktoré sa drží starých známych pravidiel cyberpunkového žánru. Mrakodrapy, neóny, kyborgovia, modifikovaní ľudia, predajcovia futuristických zbraní… To všetko tu je. A nie len že to tu je, ale je to navyše aj graficky dychberúce. Na tomto mieste je treba podotknúť, že Game Pass verzia hry oproti Steamovej nemá DLSS od NVIDIE a nefunguje v nej nastavenie ray tracingu. Aj keď si ho v menu zapnete, v hre nie je aktivovaný. Dobré je vedieť aj to, že DirectX 12 režim beží o poznanie horšie ako DirectX 11, takže pre tento moment odporúčam nastaviť DX11.

„Uaaa, videl si ako to špliecha?“

Spomenuté prostredie ukrýva množstvo rozbitných krabíc a odomknuteľných skriniek. V nich sa nachádzajú peniaze (Ucred), skiny, zbrane a upgrady pre vami vytvorenú postavu. Tvorba postavy rozhodne nebol primárny cieľ vývojárov a je to poznať. Na výber dostanete len z minima možností, takže nečakajte, že sa v editore postavy vybláznite na dlhé hodiny. Nesmie chýbať ani mandatórne „expenie“, teda navyšovanie levelu vašej postavy a jej postupné zlepšovanie schopností (lepšia obranyschopnosť, rýchlosť prebíjania, výdrž, presnosť streľby atď.). Stalo sa to už štandardom a The Ascent v tomto ohľade nepôsobí nijak revolučne.

Čo mi vadilo, boli občasné problémy s orientáciou v boji, pretože sem-tam sa stane, že sa vám do cesty kamery dostane nejaký ten stĺp alebo strecha. Stávalo sa to vcelku pravidelne hneď z kraja hry, ale postupom času sa z toho stal len veľmi marginálny problém. Chýbalo mi aj tlačidlo pre šprint. Jediný spôsob zrýchlenia je kotúlanie sa medzerníkom. Shift je kompletne nevyužitý. Čo ešte? … Pri prvom hraní som (keďže hrám na klávesnici a myši), vypol asistenciu zamierovania a strieľalo sa mi veľmi divno. Mal som pocit, že mierim presne na nepriateľov, no hra sa častokrát rozhodla strieľať úplne mimo. Je možné, že to má niečo spoločné s atribútom presnosti mojej postavy. Každopádne odporúčam nechať nastavenú východziu možnosť strednej asistencie mierenia aj na myši. Nahnevať vás dokážu aj bugy, ktorých tu nie je málo, a dokonca aj občasné pády hry, no Neon Giant už pracuje na opravách.

Celkovo The Ascent určite nikoho neurazí a niekoho dokonca nadchne. Mňa jeho hranie bavilo a to je podstatné. Svoje problémy a výčitky som už spomenul, ale nakoniec som si aj napriek nim odniesol vcelku príjemný zážitok. Ak máte Game Pass, určite vyskúšajte. Ak nie, tak odporúčam kúpiť Steam verziu, ktorá je technicky celistvejšia. No a pokiaľ o kúpe nemáte jasno ani po čítaní recenzii a sledovaní videii, vyčkajte na zľavu. Toto je typ hry, ktorá bude v zľavách často a tipol by som, že o rok-dva sa objaví aj v nejakom bundli (napríklad v Humble Monthly Bundle).