DLSS a FSR

Spoliehajú sa vývojári príliš na DLSS a FSR namiesto riadnej optimalizácie?

Upscaling je bezpochyby skvelá technológia a som rád, že ju väčšina veľkých hier v dnešnej dobe podporujú. DLSS od NVIDIE (Deep Learning Super Sampling) aj FSR od AMD (FidelityFX Super Resolution) poskytujú vítaný nárast frameratu pri minimálnych stratách vizuálnej kvality. Vo svojej podstate ide o vykresľovanie hry v nižšom rozlíšení a následne jeho upscale do vášho nastaveného rozlíšenia. Sú rôzne stupne kvality upscalingu – niektoré preferujú výkon, iné sa snažia nájsť balans medzi výkonom a kvalitou obrazu alebo sa sústredia primárne na kvalitu.

Niektoré hry benefitujú z DLSS a FSR viac ako iné, no býva pravidlom, že ich implementácia nikdy neuškodí. Ja už tak nejak automaticky idem v aktuálnych tituloch do grafických nastavení, aby som nastavil DLSS na mód kvality. Zníženie detailov jednotlivých scén je v móde kvality takmer nebadateľné a zisk bonusových fps je niečo, čo sa skrátka neodmieta. Čo mi teda vadí?

Mám čoraz väčší pocit, že sa vývojári spoliehajú, že ich upscaling zachráni z pohľadu technickej stránky ich hry. Hra beží podpriemerne na slušne výkonnom hardvéri? Aaah, to je jedno. Povieme ľuďom nech zapnú DLSS alebo FSR. Prvá menovaná technológia je proprietárna a použiť sa dá len na grafických kartách od NVIDIE (a aj to len od série 2000 vyššie), ale FSR od AMD je použiteľné na všetkých GPU – či už AMD alebo NVIDIA. Problém vidím v najnovšej 4000 sérii grafických kariet od NVIDIA. Tie ponúkajú novinku DLSS 3.0 v podobe generovania snímkov. V takom Zaklínačovi 3 táto funkcia zdvojnásobuje framerate pri použití ray tracingu v graficky najnáročnejšej lokalite v Novigrade. Z cca 35 fps na RTX 4090 (čo je neuveriteľne drahá karta) sa stáva 60+. Áno, až v takom katastrofálnom stave je ray tracing v novom next-gen update tretieho Zaklínača.

Trocha sa obávam, že štúdiá začnú časom ukazovať prstom na DLSS 3.0 a vravieť hráčom, nech skrátka upgradnú svoje grafické karty a využijú spomínané generovanie snímok. Ono to už v podstate aj začalo. Vývojári očakávanej hry Atomic Heart oznámili, že ich hra bude obsahovať Denuvo a potenciálne problémy s výkonom hry porieši DLSS. Na mysli majú primárne práve tretiu generáciu DLSS, ktorá je dostupná len totálnej menšine PC hráčov. Ceny nových grafických kariet od NVIDIE sú totiž totálne prestrelené a ešte nejakú dobu budú. Ono vlastne o veľa lepšie nie je ani v prípade noviniek od AMD.

Príde mi, že si vývojári skrátka našli “easy way out”. Jednoduchú cestu ako spraviť svoje hry hrateľné na PC. Čoskoro začneme čoraz viac vídať herné FAQ s odpoveďami na technické otázky v štýle “odporúčame hráčom zapnúť DLSS alebo FSR”. Dúfam, že sa mýlim, ale vyzerá to tak, že za tým smerujeme. Určite sa nájdu poctivé vývojárske tímy, ktoré si budú aj naďalej dávať záležať na reálnej technickej optimalizácii svojich titulov, ale neočakával by som to od gigantov typu Ubisoft, EA alebo po novom už bohužiaľ aj CD Projekt RED.

Páčil sa vám článok? Zvážte podporu cez Patreon a získajte prístup do ES Premium!
Become a patron at Patreon!