Bioshock

RETRO • Bioshock oslávil 15. výročie od vydania

V článku sa nevyskytujú žiadne podstatné spoilery

“A man chooses. A slave obeys.” Dnes (21.8.) je 15. výročie od vydania prvého dielu FPS série Bioshock. Celé to začalo práve v roku 2007, keď na PC a Xbox 360 vydalo štúdio Irrational Games, na čele s vizionárom Kenom Levinom, práve túto hru. Do mojej pamäti sa nadosmrti vryla vďaka svojej dokonalej, hororom nasiaknutej, atmosfére a skvelým príbehom s neopakovateľným dejovým zvratom. Prvé hranie je jedna kúzelná cesta, ktorú si budete chcieť ešte mnohokrát vo svojom živote zopakovať, no už nič neprebije ten pocit prvého priebehu hrou. Ak ste teda Bioshock ešte nehrali, choďte okamžite do toho a užívajte si to čo najviac sa len dá. “Poprvé” je vždy len raz.

Ken Levine hľadal inšpiráciu v hernej sérii System Shock (predsa len, Bioshock je jeho duchovným nástupcom), v tvorbe autorov ako Ayn Rand (Alisa Zinovyevna Rosenbaum) alebo George Orwell a v umeleckom štýle art deco. Možno viete, že meno jedného z hlavných antagonistov, Andrewa Ryana, je polo-anagram mena už spomenutej autorky Ayn Rand. Vedeli ste však, že jeho vyobrazenie v hre je postavené na základe známeho herca Vincenta Pricea, ktorý hral napríklad v skvelom horore Jama a kyvadlo z roku 1961?

Meno ďalšej dôležitej postavy, ktorá vás sprevádza takmer celou hrou, Atlas, je tiež odvodené od Ayn Rand. Tentokrát od názvu jedného z diel tejto autorky – Atlas Shrugged. Hráč dostáva pod ruky charakter Jacka, ktorý sa hneď na začiatku hry dostáva do poriadne nepríjemnej situácie, keď jeho let havaruje niekde nad Atlantickým oceánom. Zhodou okolností spadne rovno pred tajomný maják, ktorý ho láka svojou pootvorenou bránou a ledva-svietiacimi lampami do svojich útrob. Jack sa ani nenazdá a už sa vezie v batysfére smerom dole do temných hlbín oceána, kde ho už netrpezlivo očakáva podvodné utopické mesto Rapture.

Práve Rapture je, podľa môjho názoru, hlavnou hviezdou hry. Jeho atmosféra, tajomnosť, hrôzostrašnosť a nebezpečnosť sú doslova návykové. Viete, že vás tu nečaká nič dobrého, ale vaša zvedavosť vás dá do dokonalého tranzu a nebudete chcieť od hry odísť dokým nezistíte, kde to vlastne ste a čo sa tu stalo. Hra toto celé dokáže nádherne dávkovať a aj napriek tomu, že je plná sci-fi prvkov akými sú plasmidy, obrovskí “Veľký tatkovia” či nepriatelia v podobe znetvorených modifikovaných ľudí (Spliceri), je stále uveriteľná. Viete si skrátka predstaviť, že jedného dňa nejakému boháčovi rupne v hlave a bude chcieť niečo podobné postaviť, aby sa vyhol morálnosti, daniam, FBI, KGB, politike či ľuďom, ktorí mu nevyhovujú.

Kontrast medzi totalitárnym režimom a “vysnenou slobodou pod hladinou oceánu” jednoducho funguje. Funguje aj hrateľnosť. Pocit zo streľby je na vysokej úrovni aj po 15 rokoch, plasmidy sú dobrým oživením a osobne ma bavili aj hackovacie minihry, kde spájate potrubie tak, aby sa tok dostal až do svojho cieľa. Grafika podľa mňa stále nezostárla a tomu dopomáha aj remaster, ktorý vyšiel v roku 2016 na PC, PS4, Xbox One a neskôr v roku 2020 aj na Nintendo Switch. Práve Switch verziu musím pochváliť. Dobre sa hrá a je to Bioshock na cestách! Alebo v posteli… Alebo skrátka kdekoľvek mimo TV alebo monitora. Mať takúto hru vždy na dosah ruky by bol v roku 2007 môj vlhký sen. Nie je to však úplne prvý pokus o handheld verziu prvého Bioshocku. Pamätá si niekto na iOS verziu z roku 2014? Už je bohužiaľ dávno stiahnutá z AppStore a nefunguje na novších verziách operačného systému iOS, ale nemalo by sa na ňu zabudnúť.

Básnil by som o Bioshocku kľudne až do momentu, kedy ma budú posielať v rakvičke na večný odpočinok. Irrational Games dokázalo, že sa, na prvý pohľad obyčajná strieľačka z pohľadu prvej osoby, dá zakomponovať do dobre napísaného príbehu a môže hráča donútiť aj zamyslieť sa. Je to zrejme moja najobľúbenejšia hra (top 3 na pevno) a ktokoľvek, kto sa označuje za hráča a nepozná význam slovného spojenia “Would you kindly?”, je u mňa neznaboh a ignorant. Toto je povinné hranie.

P.S.: Časopis Level vo svojej dobe dokonca hre venoval videorecenziu, ktorá sa obišla bez jediného slova. Hra skrátka hovorí sama za seba. Dodnes mám z tohto konceptu zimomriavky. Redakcia Bioshock odmenila hodnotením 10/10.

O autorovi

Páčil sa vám článok? Zvážte podporu cez Patreon!