RECENZIA • Tool – Fear Inoculum

13 rokov… 2. mája 2006 vyšiel album 10,000 Days od americkej prog-rockovej/prog-metalovej skupiny Tool. Prezidentom Spojených štátov bol ešte George W. Bush a ja som ešte len nachádzal svoju lásku ku videohrám. Mnohí fanúšikovia Toolu sa ich nového albumu ani nedožili. Stálo teda 13 rokov čakania za to?

Dlhé čakanie na nový materiál od Tool sa skončilo 7. augusta, kedy sa na YouTube objavil prvý song z chystaného albumu Fear Inoculum, s rovnakým názvom. Skladba, ktorá štartuje album, začína pomalým, nežným tempom. Prvé tóny môžu znieť strašidelne, ale hneď tie ďalšie sa poslucháča snažia upokojiť a ubezpečiť, že je všetko v poriadku. Zvuky sa postupne nabaľujú na seba, až po čase explodujú do nádherného crescenda. Všetko to podtrhuje príjemný hlas Maynarda Keenana, ktorý v priebehu albumu znie povedome, no zároveň vždy odlišne.

Rovnaké by sa dalo povedať aj o samotných skladbách, ktoré sú pre niekoho možno až nevídane dlhé (10 až 15 minút). V prvej polovici albumu máte pocit, ako by každá pieseň začínala rovnako. Jemný štart, pomalé crescendo, ktoré si dáva na čas a gitarový výbuch – či už riffový alebo sólový. Znejú podobne, no sú úplne iné. Druhá časť hudieb sa naopak začína vo veľkom a postupne nastáva upokojenie. Výnimkou sú kompletne ambientné a inštrumentálne songy. Tie sú na digitálnej verzii albumu 4 a na fyzickej verzii len 1. Zatiaľ čo na CD nájdete 7 skladieb, ktoré zakončuje pieseň 7empest, digitálna edícia poskytne o 3 skladby viac. Tieto 3 inštrumentálne skladby ponúkajú bonusových 7 minút hudby.

Ak si všetky hudby bez hlasu Keenana z digitálnej verzii odmyslíme, zostáva nám 6 skladieb. 13 rokov čakania – 6 „plnohodnotných“ songov = 7. Prečo nás chce Tool nasmerovať na číslo 7? Chce nás vôbec niekam nasmerovať? Má to celé nejaký význam alebo si to len domýšľame? Úplne posledná skladba na digitálnom albume má názov Mockingbeat a obsahuje len vtáčiu ambienciu s pocitom kompresovanej miestnosti. Možno si z nás Keenan uťahuje a dobre sa baví na tom, ako sa internet snaží prísť na niečo, čo neexistuje. To je presne Tool. Melodické, šialené, jemné, drsné, anjelské aj diabolské v jednom balení. Navádza nás na myslenie, na cítenie. Každý úder do bubnov, každý posun prstov po krku gitary, každý tón v hlase Maynarda znejú matematicky vyrátane a pritom stále prirodzene ľudsky.

Tool je späť. Tool nikdy neodišiel a nikdy neodíde. Sú albumy, ktoré v mysli poslucháča zanechajú stopu spomienok. Fear Inoculum je droga, ktorá chytí, nepustí vás a vy nebudete chcieť pustiť ju. Uvrhne vás do uvedomia, že svet nie je len o číslach, notách a zvukoch. Je o cítení, situácii a čase. O neúprosnom čase… 13 rokov… 79 minút (86 minút pre digitálnu verziu)… 10/10… Na prvý pohľad čísla, na ten druhý je to čas, tvorba a názor.

Odkazy: Oficiálna stránka | Počúvať na Spotify | Počúvať na Apple Music | Počúvať na Deezer | Kúpiť na Google Play | Počúvať na YouTube