RECENZIA • Microsoft Flight Simulator

V poslednom období sa neustále omieľa nejaký next-gen. Čo to vlastne pre hráčov znamená next-gen? Nová generácia konzol so sebou prináša „next-gen hry“, však? To v preklade znamená, že budú takto označované hry vyzerať graficky o niečo lepšie a možno poskytnú kratšie nahrávacie obrazovky. Vo všetkom ostatnom však stále zostanú tými istými produktmi, ktoré sme mali možnosť hrať na predchádzajúcej generácii. Microsoft Flight Simulator je to, čomu ja vravím ozajstný next-gen. Grafika je dychberúca, o tom niet pochýb. To ale nie je dôvod, prečo by sa MFS mal označovať ako hra novej generácie. Nový letecký simulátor od Microsoftu totiž ponúka úplne nový zážitok. Je v ňom možné vidieť niečo, čo človek nikdy predtým vo videohrách nevidel. Zdanlivo dáva svojim používateľom ‚nahliadnuť do budúcnosti‘.

Microsoft Flight Simulator nám dáva možnosť zasadnúť do realisticky vymodelovaných lietadiel, ktoré sa pri simulačných nastaveniach správajú ako ich reálne predlohy. To by ale samo o sebe nestačilo. Next-gen si žiada posunúť hranice technológie. Určite ste to už tisíckrát počuli, ale Microsoft Flight Simulator vskutku používa Bing mapy, vďaka ktorým si môžete zaletieť do všetkých kútov sveta a NAOZAJ tam pritom byť. Iste, niektoré časti sveta sú nasnímané dokonalejšie ako iné, ale to nič nemení na fakte, že pri prvom prelete nad Tatrami sa vám pootvoria ústa a vyschne vám v hrdle. MSF nie je hra, ani simulátor. Je to zážitok. Ten pocit, keď prvý krát vzlietnete je neopísateľný. Ešte väčšia eufória nastáva, keď sa vám s lietadlom podarí aj pristáť. To máte chuť zavolať svojej mame a pochváliť sa, že ste zaparkovali aeroplán, akoby ste mali znova 7 rokov a podarilo sa vám jazdiť 2 sekundy na bicykli bez rúk.

Víta vás linka Schwechat – Kopánka (Trnava)

Aby toho pocitu realizmu nebolo málo, je tu aj možnosť nastaviť si reálne plynutie času a počasia. Obe tieto premenné budú postupovať a meniť sa podľa reálneho diania za vašim oknom. Chceli by ste simulovať aj aktuálnu leteckú premávku? Nech sa páči. Nie ste profesionálny pilot, nechcete sa starať o nič a len si užívať výhľad? Aj taká možnosť tu je. Simuláciu si môžete kompletne pretvoriť vo svoj obraz a nastaviť si všetko podľa seba. Práve to oceňujem na MFS asi najviac. Na svoje si prídu rovnako náhodní okoloidúci, ako aj leteckí experti. Náhodné poruchy, únik benzínu, turbulencie… No je toho dostatok na dva takéto články. Ja som ale nikdy v minulosti žiadny letecký simulátor nehral. Nastavil som si teda arkádovitejšie ovládanie, pozapínal asistentov a letel kam sa mi zachcelo. Za tie dva týždne strávené s Microsoft Flight Simulator som už videl kus sveta. Pri akej inej hre môžete niečo takého povedať? A pri akej hre si môžete povedať, že ste pristáli na modelárskom letisku z vášho detstva, medzi Trnavskou Kopánkou a Oravným?!

Bohužiaľ nie všetko je len nebíčko, slniečko, prázdna pristávacia dráha a hladké pristátie. MFS má značné technické problémy, ktoré sa mi najprv vyhýbali, no v poslednej dobe som na ne začal narážať aj ja. Dlhé loadingy som oželel, ale tie náhle pády na plochu potrebujú vyriešiť. Hru navyše nerozbehne len tak hocičo. Hardvérové požiadavky sú tu naozaj krvavé. To by som ani tak nebral ako negatívum. Skôr ako benchmark do budúcnosti. Je to taký Crysis tejto generácie. Microsoft ešte čaká dlhá cesta, na ktorú sa s nimi ale rád vydám. V budúcnosti môžeme očakávať nové platené lietadlá či letiská, ale aj bezplatné aktualizácie a pravidelný prísun nového obsahu (či už oficiálneho alebo toho od móderov).

Už v základnej edícii tu je toho však požehnane. Hlavne pre laikov je toho až-až. Mne by úplne stačila jedna obyčajná Cessna a možnosť letieť po svete. Čo som miesto toho dostal? 20 letúnov, 40 reálnych detailných letísk, výcvikový mód v ktorom sa naučíte základy, režim výziev, kde budete každodenne postavení pred určitú leteckú situáciu, online multiplayer a jednu obrovskú guľatú planétu, niekde na Mliečnej dráhe, na preskúmanie… Ja som v siedmom nebi a ešte dlhú dobu v ňom s mojim strojom zostanem.