Fanúšikov stratégii začiatkom minulého leta istotne potešilo oznámenie remasteru kultovej RTS klasiky – Age of Empires. Natešenie však u mnohých trvalo len do momentu, keď z Microsoftu (ktorý je dlhé roky vydavateľom AoE série) vypadlo, že sa bude jednať o Windows 10, či ak chcete – Universal Windows Platform (ďalej len UWP) exkluzivitu…
V rovnakom čase Microsoft oznámil aj práce na úplne novom diely série s číslovkou 4 v názve, na ktorom sa bude podieľať kanadský Relic Entertainment. Ten je síce zatiaľ v nedohľadne, no zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa nemalo znova jednať o UWP-only počin. A kde že je v tom problém, pýtate sa?
V prvom rade to totálne znemožňuje hranie používateľom starších „okien“, digitálna verzia bude dostupná len skrz Windows Store (alebo Microsoft Store – MS sa stále nedokáže rozhodnúť pre finálny názov) a hlavne to so sebou prinesie množstvo technických problémov, ako tomu pri väčšine UWP hrách je. To posledné tvrdenie nemusí byť vždy pravdou. Napríklad taký Gears of War 4 beží a vyzerá vcelku slušne, no o Age of Empires: Definitive Edition rovnaké tvrdiť nemôžem.
21 rokov starú hru na moderných systémoch spustíte asi len veľmi ťažko a tak jednoznačne kvitujem rozhodnutie priviesť pôvodný diel AoE späť k životu prostredníctvom remastera. To, čo sme ale dostali v prípade Age of Empires: Definitive Edition mi nepríde až tak „definitive“…
Hlavnou zmenou odmysliac si to, že DE v prvom rade aspoň spustíme, narozdiel od pôvodnej jednotky, je jednoznačne grafika. Tá prešla výrazným faceliftom a prerobené boli absolútne všetky textúry a efekty. Voda konečne nevyzerá ako modrá farba rozliata na mape a má vlastné efekty vĺn a žblnkania na brehoch, stromy vyzerajú o poznanie realistickejšie, budovy sa pri rozpade lámu na márne kúsky, ktoré sa následne nakopia na hromadu a zostanú tam až do konca scénara a pripravené boli aj nové animácie chodenia ľudí, osedlaných koní alebo lovnej zvery. Skrátka všetko na čo vaše oči v hre narazia, je zbrusu nové.
Ani spomínaný facelift však nestačí pri zoomovaní. Po väčšom priblížení sa sprity škaredo rozmazávajú a pôsobia dojmom ako by ste sa na ne pozerali očami slabo vidiaceho človeka, ktorý si zabudol nasadiť okuliare. Naopak pri odzoomovaní nastávajú problémy čisto technického rázu, dosť možno spôsobené zlou implementáciou spomínaného UWP systému. Na okrajoch obrazovky sa vám totiž objavia neskutočne rušivé grafické glitche, ktoré sú ešte o niečo horšie ak oddiaľujete obraz pri ešte neprebádanom teréne. Čierna farba v tom prípade preblikáva tak rýchlo, až sa vám začne robiť fyzicke špatne od žalúdka. Takže rada znie, nepribližujte príliš blízko a neoddaľujte príliš ďaleko… Alebo sa skrátka vráťte do AoE II HD a zoomujte od rána do večera, ako sa vám zachce.
A v tom je ten najzásadnejší problém Age of Empires: Definitive Edition. Vychádza neskôr ako AoE II HD aj AoE III HD, oproti ktorým navyše neprináša absolútne nič nového ani vylepšeného. Práve naopak. Vývojársky tím AoE: DE zrejme zabudol ako sa programuje pathfinding postáv a hráči tak dostávajú v podstate polovičnú hru, ktorá sa snaží zviesť na vlne (právom) úspešného HD remasteru AoE II. Čoraz viac sa obávam o Age of Empires 4…
Tvrdiť, že tu nenájdeme žiadne novinky oproti pôvodnej verzii by bolo klamstvo, no tú najpodstatnejšiu sme si už rozobrali. Okrem prerobenej grafiky, predabovaných VOs a remasterovanej hudby, máme po novom možnosť prebindovať nepreberné množstvo hotkeys, jemne si upraviť uživateľské rozhranie, prišlo aj na zvýšenie maximálnej populácie (max je po novom 250 na hráča, oproti pôvodným 50tim) alebo fullscreen a mouse zoom (aj to sú, verte či nie, novinky). Je ale veľká škoda, že sa vývojári nejak extra nezaobývali umelou inteligenciou, ktorá zostala oproti pôvodnému AoE v podstate nezmenená a pôsobí zastarale a dosť rozbito.
Výčet problémov je bohužiaľ o niečo dlhší ako zoznam spomínaných zlepšení. Časté problémy s frameratom, grafické glitche, podivné „tabletoidné“ hlavné menu, pathfinding na úrovni amatérskych hier zo Steam Greenlightu, neprehľadný výber scénarov, nefunkčný (alebo úplne ľudoprázdny) multiplayer, ktorý zachraňuje jedine podpora LAN, alebo nutnosť vlastnenia Windowsu 10 či vnútenie prihlásenia pomocou Xbox Live účtu. Popri všetkom tom zlom, sa ale stále jedná o prvý Age of Empires, vrátane všetkých expanzii, čo je samozrejme skvelé. Hodnotíme ale samotnú „definitívnu edíciu“, nie kvality pôvodného materiálu.
Pochváliť musím cenu, ktorú Microsoft neprestrelil a myslím, že by to za tých 20 dolárov (549 Kč) bolo úplne fér, no nie za týchto okolností. AoE: DE si zaiste vyžiada ešte množstvo patchov a ak sa čo najskôr nedostaví na Steam, neveštím mu žiadne hviezdne úspechy.
Sumár
Zábavné?: | ÁNO |
Znovuhrateľné?: | ÁNO |
Optimalizácia?: | PRIEMERNÁ |
Odbugované?: | NIE |
Inovácia?: | ŽIADNA |
Pomer cena/obsah: | DOBRÝ |
Finálne odporučenie: Zreštaurovaná verzia prvého Age of Empires pôsobí dojmom, že jej nebola doprianá taká láska, akú sme mali možnosť vidieť pri HD verzii dielu druhého. Občasné glitche a bugy by sa dali prepáčiť, no často priam nepoužiteľná umelá inteligencia a pathfinding vašich aj počítačom riadených ľudí už nie. Vývojárov čaká ešte množstvo opravovania a hráčom je tak odporúčané ešte chvíľu zostať pri AoE II HD.
Odkazy: Kúpiť na Microsoft Store | Oficiálne stránky | Fórum | Metacritic | Wikipédia| PC Wikipédia