RECENZIA • Friday the 13th (1980)

Videli ste dnešný dátum? Zrejme vám neušlo, že tu máme piatok trinásteho. S ním sa spája všetko zlé. Nebudeme zachádzať do histórie a zisťovať ako tieto povery o tomto dátume vznikli. Zájdeme si do histórie pre pohľad na klasiku slasher horor žánru – Friday the 13th. Prvý diel tejto dlhočíznej série vyšiel už v roku 1980 a dá sa označiť za jeden z prvých „skutočných“ slasher filmov. Halloween berieme tiež ako slasher, ale tzv. body count (počet zabití) je v ňom podstatne nižší. Piatok trinásteho bol vždy primárne o brutálnych, grafických vraždách a myslím si, že mu to nikto nemôže mať za zlé. Funguje to.

Dejisko, ktorým je fiktívny kemp Crystal Lake, je dnes už legendárne a jeho logá nájdete na hrnčekoch či tričkách. Tínedžeri sem prichádzajú stráviť leto, no už cestou ich varuje miestny blázon, že sa majú okamžite otočiť, pretože je kemp zakliaty a že sa odtiaľ už nevrátia živí. Dôležitá informácie je, že v tomto kempe sa kedysi utopilo dieťa – Jason. Nikto ho samozrejme nepočúva a tak môže začať horor. Oproti Halloweenu teda vo Friday the 13th obete smerujú za svojou smrťou. V Halloweene smrť navštívila ich domovy. Zasadenie deja do prírodného kempu sa práve vďaka tomuto filmu stalo žánrovým klišé. Rovnako ako sex.

Piatok trinásteho si však aj sám požičiava prvky zo starších filmov. Primárne zo Psycha z roku 1960. Hudba a zvukové efekty sú tu dosť podobné a tam to nekončí. Hlavný motív zabíjania a dôvod prečo sa vrah rozhodne niekoho zabiť je na vlas rovnaký. SPOILER (nečítajte ak si chcete film pozrieť sami) Mama utopeného Jasona viní nedbalých tínedžerov, ktorí ho nechali utopiť bez pomoci a v hlave ju prehovára práve jej syn, aby zabíjala a pomstila ho. Čiže rovnako ako to mal protagonista Psycha s hlasom jeho matky. KONIEC SPOILERA

Film má mnoho hluchých momentov, kedy sa nič nedeje a divák len sleduje totálne nudné scény, ako si napríklad protagonistka varí kávu. Je to zdĺhavé a nič to filmu nedáva. Je vidno, že sa tvorcovia pokúšali natiahnuť trvanie filmu, aby dosiahli na tú požadovanú hranicu celovečerného filmu. Nepáči sa mi ani to, akým spôsobom poriešili úplné finále filmu (keď píšete scenár, vyvarujte sa momentu „a potom sa zobudil“). Inak je to ale neodškriepiteľná klasika žánru. Vypichnem najmä parádne praktické efekty, ktorým sa nikdy žiadne umelé počítačové CGI nevyrovná. Na filme pracoval skutočný talent na takéto efekty a vyzerali miestami až tak realisticky, že údajne museli pri niektorých záberoch ubrať na detailoch.

Prvý diel série Friday the 13th je dodnes povinnosť pre každého fanúšika hororov.