RECENZIA • Halloween III: Season of the Witch (1982)

Človek mieni a štátne sviatky a povinnosti menia. Malo to byť na Halloween, no nevyšlo to tento rok. Tretí Halloween tak musíme zrecenzovať s jemným časovým oneskorením. Po prvých dvoch dieloch je Halloween III: Season of the Witch z roku 1982 značný odklon od všetkého zabehnutého. Michael Myers je mŕtvy a nový film sa sústredí na niečo úplne iné. To ľudí veľmi nenadchlo a všetci túžili po Michaelovi. Je ale trojka skutočne zlá? Vôbec nie. Tommy Lee Wallace napísal diametrálne odlišný film, ktorý má však svoju dušu. Neomielame tu dookola maskovaného zabijáka s nadľudskou silou a „najčiernejšími očami“. Halloween III sa zaujímavo obtiera okolo nápadu, že nás ovládajú korporácie a televízia.

Silver Shamrock Novelties je firma Íra Conala Cochrana (herec Dan O’Herlihy), ktorá sa orientuje na výrobu halloweenskych masiek pre deti. Tieto masky však nie sú tak úplne obyčajné. Každá z nich má v sebe zabudovaný čip, ktorý dokáže prostredníctvom prepojenia s televíznym vysielaním usmrtiť dosť brutálnym spôsobom osobu, ktorá má masku nasadenú. Cochranova motivácia pre masové vyvraždenie nevinných detí je dosť najasná. Týpek má skrátka rád praktické vtipy a tento mu prišiel skutočne podarený. K realizovaniu svojho cieľa má dokonca aj svojich androidových poskokov, z ktorých netečie krv, ale tekutý žĺtok z vajíčiek a miesto nervového systému v sebe majú tie farebné káble z počítačového zdroja. Je to dosť fantasmagorické a kľudne by sme film mohli sčasti zaradiť aj do kategórie sci-fi.

Halloween III má zopár skutočne podarených brutálnych scén s použitím praktických efektov a dokonca máme možnosť vidieť zomrieť aj dieťa. To dokonca nevyberavým spôsobom. Spod jeho nasadenej masky, ktorá mu chvíľu drví hlavu, vylezú hady a hmyz. Aj by som to označil za „husté“, ale do cajlu sa mi príliš nechce, tak radšej napíšem, že ma to šokovalo. Rozhodne hustý je však soundtrack. John Carpenter a Alan Howarth pripravili skvelú hudbu, ktorá má grády aj sama o sebe. Nie to ešte keď pekne zapadá do aktuálneho diania na obrazovke.

Chýbať samozrejme nemôže ani nahota. To by nebol horor z osemdesiatok. Hlavný hrdina Dr. Dan Challis (Tom Atkins) podvedie svoju večne nespokojnú ženu Lindu Challis (ktorú stvárnila Nancy Kyes – mimochodom jedna z ústredných postáv prvého Halloweenu a obetí Michaela Myersa) s Ellie Grimbridge (Stacey Nelkin) a to necelých 42 hodín potom, ako ju spozná. Mám pocit že medzi sebou prehodili viac polôh ako viet.

Zaujímavé je, že sa vo filme v televízii objaví Halloween (1978), čo naznačuje, že vo vesmíre Halloweenu III Michael Myers nikdy neexistoval a prvý diel je skutočne len film. Divákov v tej dobe to dosť štvalo a bažili po Michaelovi, čo je možno škoda. Majkl bol mŕtvy a kvôli obrovskému dopytu po ňom a nízkej ziskovosti tretieho dielu boli filmári nútení ho v Halloween 4 nasilu oživiť. To neskôr viedlo k niečomu skutočne katastrofickému. K jednému z najhorších pokusov o Halloween film – Halloween 6. Určite sa k tomu niekedy v budúcnosti dostaneme.

Podľa mňa je tretí Halloween slušný film, ktorý trpel na tom, že bol pomenovaný Halloween III. Zaujímavý koncept a dobré gore scény sú občas podkopávané slabšími dialógmi a miestami celkovo takým pocitom lacnosti, ale rozhodne to ANI ZĎALEKA nie je najhorší diel série, ako niektorí tvrdia. Veľmi rád by som si pozrel ako by vyzerala séria, ak by bol tento film úspešný.