RECENZIA • Avenged Sevenfold – Life Is But a Dream…

Čo je život? A prosím, bez vulgarít… Je to proces existencie od narodenia po úmrtie. Nič viac. To, čo počas tohto procesu dosiahnete či zažijete, je už na vás. Má to celé nejaký význam? Vo svojej podstate nie, ale znova to je na vás, aby ste si ten význam našli. Nie všetci ho nájdeme. Pre tých, ktorí ho hľadajú pridlho a nevidia svetlo na konci tunela sú tu dve možnosti – žiť a veriť v potenciálne svetlo alebo zomrieť a mať istotu temnoty. Občas je príjemné mať niečo garantované a nestrachovať sa o to čo môže byť – čo môže prísť.

Avenged Sevenfold na svojom novom albume Life Is But a Dream… detailne skúma témy ako smrť, samovražda, existencia, komercionalizmus alebo každodenná všednosť. Je to suverénne ich najprovokatívnejší a najambicióznejší album, ktorý ani zďaleka nebude univerzálne kladne prijatý. Skôr naopak, si A7X na seba sami uplietli bič a vložili ho do rúk fanúšikom metalcore žánru a fanúšikom „starého A7X“. Stále tu nájdete drsné riffy a skvelé sóla Synystera, ale celková hudobná prezentácia je niekde úplne inde než by sa zrejme od Avenged očakávalo. Sú tu momenty, ktoré znejú ako Daft Punk, Queen, Dream Theater, Mr. Bungle alebo Alice in Chains. Je to taká progresívna fúzia metalu, elektronickej a dokonca aj klasickej hudby.

Sú tu vo veľkom množstve prítomné syntetizátory, vokódery, filtre, klavíry a orchestrálne prvky. Všetko ale má svoje miesto a ten, kto bude tvrdiť, že to je guláš bez hlavy a päty nevie o čom hovorí. Je tu citeľný koncept a album ako celok rozpráva skutočne temný príbeh. Zvláštnosťou je, že čím melodickejšie, veselšie či zrelaxovane nejaká pasáž znie, tým temnejší je text. Toto kontrastovanie funguje excelentne a častokrát privodí husiu kožu.

Nechcem vôbec komentovať jednotlivé skladby, pretože to nemá cenu. Toto nie je album pre niekoho, kto si vyberá songy ktoré sa mu najviac páčia do playlistu. Toto je zážitok, ktorý sa musí zažiť od začiatku až po koniec bez preskakovanie a najlepšie aj bez zbytočného pauzovania. Možno bude pre mnohých moje finálne hodnotenie znieť šialeno, ale vôbec ma to nazaujíma. Za mňa jeden z najlepších albumov, ktorý za posledných 10-15 rokov vyšiel. Život je príliš krátky na to, aby som tie „desiny“ nechával pod pultom ako banány za socíku. Život je dosť dlhý na to, aby ste nepreskakovali neustále medzi skladbami a nechali autorov rozprávať vám príbeh. Život je… Čo je život?