RECENZIA • System Shock Remake – AI predtým ako to bolo cool

Ujasnime si jednu vec. Obaja vieme čo je System Shock a ako veľmi je podstatný pre videohernú históriu, však? Nemusíme to tu znova omielať. Ak chcete niečo, čo vám povie viac k samotnej HRE ako takej, môžete zamieriť napríklad na recenziu System Shock Enhanced Edition. Ja sa chcem skôr zamerať na technickú stránku remaku a pocit z hrania tejto vynovej verzie od Nightdive Studios. Toto je prvý takto veľký projekt štúdia a stálo ich to mnoho síl. Doteraz sa orientovali skôr na jemné vylepšenia starých hier a zlepšovanie ich hrateľnosti pre moderné štandardy. Práve vyššie spomenutá Enhanced edícia je toho dokonalým príkladom. Ako teda dopadol ich prvý pokus o plnohodnotný remake?

Skutočne som mal dlhú dobu obavu, že sa ich verzie prvého System Shocku nedočkáme, pretože odklady prichádzali pravidelne jeden za druhým a človek už strácal nádej (alebo minimálne trpezlivosť). Nighdive si prešlo vývojovým peklom, keď hru prekopávali hneď niekoľkokrát, pretože oni sami s ňou skrátka neboli spokojný a testeri im dávali za pravdu. Od Kickstarteru pretieklo veľa vody vodovodom (alebo ako sa to hovorí) a finálny produkt nikde. To sa zmenilo na konci mája. S jemným odstupom a po vypršaní prvotného nadšenia môžem povedať, že sa dielo podarilo. Vizuálna stránka remaku je vynikajúca. Nightdive sa našťastie nakoniec rozhodli pre zachovanie pôvodnej farebnej palety, ktorá bola veľmi vibrantná. Ich prvý plán bolo prekopanie farbistého štýlu originálu do viac tlmených a temných farieb modrej a zelenej. Tieto farby sú aj vo finálnej verzii značne prominentné, ale netlmia všetky okolné farby ako v pôvodných alpha verziách remaku. Hra vyslovene bliká a žiari všemožnými farbami na každom rohu. Niekomu to môže najprv prísť rušivé, ale je to bez debaty krásny pohľad.

Občas sa môže stať, že vám ujdú niektoré interaktívne predmety, pretože skrátka splynú v prostredí, vo všetkých jeho farbách, alebo sa v rýchlosti nezorientujete a zablúdite. Časom však pochopíte, že System Shock nie je o tom aby ste šprintovali koridormi a strieľali pritom nepriateľov. Hra odmeňuje pomalý priechod levelmi, prebádavanie prostredia, hranie sa s puzzlami, lootovaním a zbieraním rôznych zápiskov a audiologov (napríklad taký Bioshock sa týmto výrazne inšpiroval). Tých je v hre neskutočne veľa a tak je znalosť angličtiny nutnosťou. Miestami som mal akýsi pocit, že mi hra prehrieva mozog a strácam sústredenie, práve pretože som sa ponáhľal. Toto je zrejme to správne miesto kde by som mal upozorniť na to, že aj napriek tomu, že je System Shock Remake kompletne prekopaný do modernej grafiky a ponúka oproti originálu nespočetné množstvo rôznych „quality of life“ zlepšení a zjednodušení hrateľnosti, stále nejde o typickú modernú FPSku. Táto hra jednoducho nebude pre každého a hráčovi to ona sama pripomína za každým rohom. Chce to trpezlivosť, chuť čítať, počúvať a neustále sa starať o inventár kam vám budú pravidelne pribúdať predmety – od zbraní, cez spotrebiteľné predmety až po odpad, ktorý môžete využiť na zámenu za kredity.

Keď už si k tomu sadnem a venujem hre plnú pozornosť, je veľmi imerzívna. Človeka dokáže dokonalo vtiahnuť ak jej dá šancu a prispôsobí svoje hranie. Neočakávajte cutscény ani držanie za ručičku. Na jednej strane veľmi oslobodzujúce v dnešnej dobe nekonečného zástupu „poď sem, tu si sadni, pozri videjko, popojdi ďalších pár metrov a pustíme ti ďalšie videjko“ (pozerám na vás VŠETKY singleplayerové hry od Sony), ale na stranu druhú si tým Nightdive eliminuje značné percento hráčskej verejnosti. To čo si hra stanovila za cieľ však plní veľmi dobre a posťažovať sa musím jedine tak na to, že mi je niekedy nevoľno z hrania niektorých pasáži. Najmä teda lietanie a strieľanie v cyberspace mi robí žalúdočnú rošádu. To bude ale skôr „ja-problém“ ako problém hry.

Vyčítať nemôžem ani optimalizáciu, čo je taktiež dosť osviežujúce. Konečne nová hra, ktorá sa nespolieha na využitie metód ako DLSS alebo FSR pre svoj plynulý chod. Môj postom k týmto technológiám už zrejme viete z môjho tématického článku. System Shock Remake teda vyzerá aj beží k svetu a hrá sa dobre AK sa viete prispôsobiť. Okej, tak hra nemá zrovna najlepší súbojový systém. Pocit zo streľby aj z úderov nablízko nie je úplne najlepší a máte skôr pocit akoby ste udierali do zmrazeného mäsa vysiaceho u mäsiara. Našťastie to ani tak veľmi nekazí pocit z hrania, pretože SS (nie ten SS…) nie je klasická strieľačka na štýl Doom a ani ako Bioshock, ktorý je síce System Shocku veľmi podobný, ale sústredí sa viac práve na akciu. System Shock má iné kvality a dokáže ich prezentovať natoľko dobre, že si po čase nedostatky v akcii prestanete úplne všímať. Určite by ale lepšia akčná zložka spravila zo SS ešte o kus lepšiu hru. Viete čo je najlepšie? Že si Nightdive ani neúčtuje plnú sumu 60 či dokonca 70 eur. Remake získate za 40 eur a už stihol byť aj v menšej zľave, takže smelo do toho. Takto sa už hry nerobia a je fajn si pripomenúť časy minulé.