RECENZIA • Blade Runner: Enhanced Edition

Budem sa snažiť byť stručný. Blade Runner je skvelá hra (aj film), no jej najnovšia iterácia s označením Enhanced Edition skvelá zrovna nie je. Vo svojej podstate je to stále tá istá kvalitná adventúra s filmovým nádychom cyberpunku, odohrávajúca sa vo vzdialenej budúcnosti roka 2019 (hehe). Drvivá väčšina zlepšení však nepôsobí ako zlepšenia. V prvom rade je potrebné podotknúť, že štúdio Nightdive nemalo k dispozícii originálny zdrojový kód od pôvodných tvorcov z Westwood Studios. Už to je jasný „red flag“ a výstraha, že to nemusí byť tak úplne vylepšená edícia. Ak nemám pôvodný kód, prečo vôbec skúšať hru nejakým spôsobom zlepšovať? Odpoveď je asi jednoduchá – peniaze.

Blade Runner: Enhanced Edition nahradil na GOG.com pôvodnú znovo-vydanú verziu, ktorá sa nesnažila byť „Enhanced“ a ak si ju chcete teraz kúpiť, musíte si zakúpiť Enhanced Edition, ktorá obsahuje práve aj spomínanú originálnu edíciu. Čo teda nové vydanie ponúka? V prvom rade si všimnete lacné hlavné menu, ktoré vyzerá ako by ho mal na svedomí programátor začiatočník, čo sa začal učiť základy Unity Engine. Poviete si, že to je len záležitosť dizajnu a na hru ako takú to nemá vplyv. To by bola pravda, pokiaľ by menu obsahovalo to, čo od PC hry v dnešnej dobe očakávame. Napríklad také grafické nastavenia sú takmer neexistujúce. Nastaviť môžeme rozlíšenie a fullscreen/windowed. Nenájdete tu ani možnosť prepnúť do pôvodnej grafiky alebo uzamknúť hru na 30 fps (k tomu sa ešte dostaneme).

Neočakávajte teda ani podporu obrazoviek s pomerom strán 16:9 a vyššie. Hra beží v pôvodnom pomere 4:3 a zvyšok obrazovky vypĺňa rámik. To nemám vývojárom za zlé, len upozorňujem, aby ste to tu nehľadali. Čo im ale za zlé určite mám, je ich snaha o upscale textúr. Nápad nie zlý, ale realizácia skutočne mizerná. Všetko vyzerá rozmazane, neostro, príliš vyhľadené. Až do bodu, kedy sa z jednotlivých scén úplne strácajú detaily a nám zostáva pohľad na akúsi nedokončenú maľbu, ktorá čaká na pridanie nejakých tých nuansí. Na niektorých miestach vyzerá originál s prehľadom lepšie. Fajn sú na tom príbehové VQA videá. Tým upscale vcelku sedí. Ďalšou novinkou je presun na 60 fps, čo na papieri znie ako skvelá správa. Nie je tomu úplne tak. Človek má pocit, že nie všetko beží v rovnakom framerate a scény sú kvôli tomu rozhádzané, neucelené a občas sa na ne ťažko pozerá. Je to ale zlepšenie oproti úplne pôvodnej verzii hry, ktorá bežala niekde na úrovni 15-20 fps. Od Enhanced Edition by ale človek očakával viac.

Ťažko sa pozerá aj na postavy. Tie sú neuveriteľne pixelizované a až pozoruhodne vystupujú zo scény. Ako by tam nepatrili. Najhoršie je to v kontraste s postavami, ktoré sú súčasťou pozadia. Bije to do očí. Rovnaké sa dá povedať aj o použiteľných predmetoch. Pozerali ste niekedy Tom a Jerry a podľa zafarbenia jednotlivých textúr ste vedeli, čo sa pohne, spadne alebo príde k akejkoľvek inej interakcii? Tak nejak tak to je aj tu. Oproti originálu tu nájdete aj podporu tituliek, o ktorú sa však postaral člen komunity a v Nightdive si to tak nejak privlastnili. Minimálne som si nevšimol, že by danú osobu kreditovali niekde. Dobrá správa je, že sa týmto vydaním Blade Runner po prvýkrát pozrel na konzoly (PS4, Xbox aj Nintendo Switch) a tým pádom má aj plnú podporu gamepadu. Je to ako celok hrateľné a stále ide o dobrú hru, ale nazývať to nejakou vylepšenou edíciou mi príde úsmevné.