RECENZIA • Elden Ring

Po rokoch čakania je to konečne tu. V piatok vyšiel dlho očakávaný projekt od FromSoftware, na ktorom spolupracovali spolu so spisovateľom Georgeom R. R. Martinom – Elden Ring. Ja, ako tak trocha náhodný okoloidúci, som novinke dal šancu a na celý víkend som sa ponoril do jej útrob. Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne aj Sekiro som všetky skúsil, no nič ma pri nich neudržalo. Nie som tak žiadny veľký fanúšik soulsoviek a moja obľúbená hra od FromSoftware bola doteraz totálne šialená mech-akcia Metal Wolf Chaos. To doteraz treba zdôrazniť. Elden Ring si ma získalo.

Očakával som rovnakú starú známu fromsoftvérovú formulu. Dej založený na lore a svete samotnom, na rozdiel od klasického rozprávania príbehu, nekompromisná obtiažnosť, válanie sa po zemi, neustále umieranie a zotavovanie sa pri bonfireoch a nechutný bossovia. Väčšinu z toho som dostal. Príbeh sa aj tu odohráva viac na Wikine ako v cutscénach a umieram nonstop. To čo ale bolo k tomu všetkému pridané, podľa môjho názoru, mení hru. Obrazne aj doslova. Najväčšia zmena oproti predchádzajúcim souls-borne-kiro-ring (alebo ako to máme teraz nazývať) hrám je veľký otvorený svet. Keď vravím veľký, tak myslím fakt obrovský. Našťastie FromSoftware nezostalo len pri kvantite, ale hráčom nachystalo aj poriadnu kvalitu.

Bez zbytočného zveličovania, svet Elden Ringu má čo ponúknuť na každom kroku. Zaujímavá architektúra, kobky, NPC, bossovia, špeciálne predmety, alternatívne trasy… Je až dychvyrážajúce, ako veľmi sa vývojári snažili aby svet fungoval nie len ako kulisa, ale ako žijúca entita, ktorou sa bude hráč chcieť kochať a objavovať každé jej zákutie. Príchod otvoreného sveta ale znamená potenciálne problémy s orientáciou. Nečakajte, že tu nájdete navigačnú minimapu a záplavu ukazateľov na mape v štýle Ubisoftu. Elden Ring ide cestou dobrodružstva na spôsob Zelda: Breath of the Wild. Mapa je vám k dispozícii, ale je na vás ako ju využijete. Môžete si manuálne vyznačovať body záujmu podľa vlastného uváženia. Automaticky sa vám na nej objavia len lokácie vami nájdených Lost Grace. Tieto miesta fungujú ako bonfire z Dark Souls. Je vhodné mať pri sebe niečo, kam si budete zapisovať čo ste kde našli alebo kde vás nejaké NPC o niečo požiadalo. A o čo vás požiadalo. Nie je tu totiž žiadny automaticky sa vypĺňajúci žurnál, do ktorého by vám vždy natieky všetky potrebné informácie a questy. Pre niekoho neprijateľné spiatočníctvo, pre iného výzva a návrat do detstva, kedy si na štvočekový papier kreslil mapy pre krokovacie dungeony.

Inovácii sa dočkal pohyb. Pridaný bol skok a hlavne možnosť privolať si koňa Torrenta. Na jeho chrbte nebudete len cestovať, ale aj bojovať. Rovnako to však bude aj u vašich nepriateľoch. Niektorí totiž majú svojich vlastných koňov a dokážu vám zo sedla narobiť nemalé problémy. V Elden Ring vám ale narobí problém takmer všetko. Stále je to totiž hra od FromSoftware a ak ste očakávali, že vývojári vymäknú a nechajú zahrať si aj sviatočných hráčov, ste na veľkom omyle. Sú tu sice možnosti istého uľahčenia ako napríklad vyvolávanie spojencov (NPC aj online) a to nie len klasicky, ako sme u soulsoviek zvyknutí, ale aj prostredníctvom summoning spellov, vďaka ktorým si môžete privolať na pomoc kľudne celý zhluk kamošov. Elden Ring je ale aj napriek tomu stále náročné hranie. Dovolím si tvrdiť, že zavarí aj ostrieľaným hráčom soulsoviek. Je to aspoň fér? Ale áno, ale občas sa človek neubráni posťažovaniu sa (rozumej „vybuchnutiu do nepríčetna“), že ten útok by asi nemal prejsť cez ten stĺp, ktorý medzi vami a nepriateľom stojí…

Všetko to úsilie ale stojí za to. Ten pocit z každého zvládnutého boja je neopísateľný a práve tieto zážitky sú presne to, čo si fanúšikovia na hrách od FromSoftware najviac vážia. Nie všetko je ale krásne, pozitívne a bezchybné. Elden Ring sa potýka so značnými technickými problémami, ako to už u japonských štúdii býva nepríjemným zvykom. Problémy sa, ako obvykle, najviac dotknú hráčov na PC. Prepady frameratu na viacerých miestach v otvorenom svete (v interiéroch je všetko relatívne v poriadku), uzamknutých 60 fps, opäť chýbajúca podpora ultrawide rozlíšení a ten najväčší technický zádrhel – neutíchajúci stuttering. V skratke, Elden Ring je prvou FromSoftware hrou, ktorá beží exkluzívne pod DirectX 12 API. Implementácia nebola zrovna zvládnutá a hra sa vám bude sekať (bez ohľadu na to, aký dobrý hardvér máte) pri každej novej animácii, efekte, nepriateľovi či predmete, kvôli kompilácii shaderov. Viete čo je na tom celom vtipné? Móderom trvalo 10 hodín od vydania hry, aby opravili aspoň časť z týchto problémov. Vďaka Flawless Widescreen si môžete odomknúť framerate, zlepšiť frametime, zvýšiť dohľadnosť animácii (Elden Ring obmedzuje framerate animácii v diaľke a pôsobí to rušivo), povoliť ultrawide alebo upraviť si FOV a vinetáciu.

Bez problému však nie sú ani konzolové verzie. Framerate nie je stabilný ani na nich. Opravy už sú na ceste, ale recenzovať musím to, čo vidím na svojej obrazovke TERAZ. Niečo čo tam uvidím o dva týždne. S čistým svedomím tak nemôžem udeliť absolutórium. Nedá sa. Technické problémy v tomto prípade priamo ovplyvňujú hranie. Neraz sa stane, že vo vypätom súboji hra sekne a hráč je naraz kompletne rozhodený. Uspokojiť sa budete musieť s 9/10 a s tvrdením, že v Elden Ringu môžete utopiť aj 100 hodín a stále ste nevideli všetko čo v sebe ukrýva. Je ale otázne, či sa chcete do jeho preskúmavania pustiť už teraz.

P.S.: Úplne som zabudol na úžasný epický soundtrack, ktorý dokonalo podčiarkuje atmosféru hry. A ešte sa chcem dodatočne posťažovať na nemožnosť pozastavenia hry. Ja vám neviem… Skôr ako náročné mi to príde hlúpe nemať takúto možnosť. Toto nie je MMO.