RECENZIA • Destroy All Humans! Remake

Destroy All Humans je jedna z hier, ktoré nám chcú pripomenúť, aké to bolo hrať hry v minulom desaťročí. Na to sa pokúsi odpovedať táto recenzia, ale aspoň v skratke, aké to to teda kedysi bolo? Záživnejšie, bez gamblingu, vynútenej korektnosti či cancel kultúry, viac dobrodružné, menej komerčné a rozmanitejšie. Žijeme v dobe, kedy hráme len dva typy hier. Nezávislé (indie) retro/roztomilé hry a obrovské chamtivosťou presiaknuté AAA tituly. Kam sa podeli všetky tie tzv. AA hry? Destroy All Humans jednou z takých hier je.

A je to neuveriteľne osviežujúce, aj keď ide „len“ o remake už existujúcej hry. V DAH hráme za malého, nie zeleného, mimozemšťana Crypta. Ten prichádza na našu planétu s cieľom vydolovať z našich mozgov Furon DNA. Toto DNA má pomôcť jeho druhu prežiť a rozmnožiť sa. Hneď v samotnom úvode hry Cryptov nadriadený vtipne poznamenal, ich druh má „akútny nedostatok genitálii“ – inými slovami, ich skrátka nemajú. Klonovaním cesta ku prosperite nevedie, pretože sa ním systematicky zabíjajú.

Crypto je tak vyslaný na planétu Zem, kde jeho predchodca Cryptosporidium 136 v roku 1947 zmizol bez stopy počas podobnej misii. Prvý kontakt na našej planéte sa pre Crypta stanú kravy, ktoré tým pádom bral ako hlavných obyvateľov Zeme. Jeho interakcia s nimi vás zaručene nenechá bez úsmevu. A tak to je vlastne s drvivou väčšinou interakcii v hre. Destroy All Humans je skrátka vtipnou hrou, ktorú nemožno brať v žiadnom prípade vážne. Mnoho vtipov smeruje na ľudskú náturu, na amerických „patriotov“ , komunizmus a na panický strach obyvateľov USA z jeho vplyvu na ich krajinu. Väčšina obyčajných ľudí si napríklad myslí, že je Crypto komunista a prišiel im vyvrátiť demokraciu.

Marta, podaj mi brokovnicu!

Správnej vtipnej hre však nestačí mať len dobre napísané dialógy. Je potreba ich aj správne predniesť. V tomto Destroy All Humans tiež nemá problém. Dabing je úžasný a zaujímavosťou je, že vývojári pritom použili len ten pôvodný z originálu. Úplne stačilo ho iba trocha zremasterovať a vložiť do nanovo vytvorených cutscén. Tie sa striktne nedržia predlohy a častokrát experimentujú s novými pohľadmi kamery. Celkovo to pôsobí príjemne novo aj pre tých, ktorí pôvodnú hru hrali a poznajú ju od A od Z. Príjemne pôsobí aj grafické spracovanie. Remake bol tvorený v Unreal Engine 4 a vyzerá presne tak, ako som si hru predstavoval v roku 2005 na PS2. Ponúka množstvo moderných efektov a 4K textúry, no i tak nestratil svoj pôvodne zamýšľaný feel.

K čomu by ale bolo grafické pozlátko, keby sa to celé nedalo hrať? Našťastie ani gameplay nezaostáva a Destroy All Humans sa hrá parádne. Hlavne teda na PC s precíznosťou klávesnice a myši. Optimalizácia je na vysokej úrovni a hra udržuje stabilný framerate nech sa deje čokoľvek. A čokoľvek sa diať veru bude… Výbuchy celých budov, vozidiel a rôznych ďalších štruktúr sú v DAH na dennom poriadku. Pobehovať po relatívne otvorených leveloch, elektrizovať utekajúcich ľudí, extrahovať ich mozgy, zavádzať im análne sondy, telekineticky ich vyhadzovať do vzduchu a celkovo spôsobovať verejný chaos nikdy nebola väčšia zábava. Po svojich potulkách po planéte Zem budete navyše nachádzať rôzne výzvy z ktorých získate bonusové DNA, za ktoré môžete nakupovať vylepšenia pre Crypta a jeho vesmírnu loď. Nájsť sa v leveloch dajú aj zberateľské ‚Furon Probes‘, ktoré v menu odomykajú obrázky z vývoja hry.

Nie je to ale vždy len smiech a zábava. Umelá inteligencia obyvateľov Zeme je totiž zhruba na úrovni tých spomínaných kráv zo začiatku hry. Možno to nie je chyba hry, a vývojári sa nám snažili niečo o ľudstve povedať… Kto vie? Väčší problém ale môže byť, že Destroy All Humans môže niekomu rýchlo prísť ako repetitívne pobehovanie po leveloch, plnenie úloh a zabíjanie ľudí. Na to mysleli aj autori a do vínku dali Cryptovi dostatočné množstvo variabilných zbraní a vymožeností, aby repetitívnosť trocha prerušili. Iste. Ak už ste získali všetky vylepšenia a už len lietate po Zemi a kynožíte všetko v dohľadne, hra prestane byť zábavná úplne. Ale v tom momente si už trúfam povedať, že ste z hry získali dostatok zábavy a že za tých 30 eur ste si užili až-až.