RECENZIA • Tetris (2023)

Pozrel som si film, ktorý som ešte nevidel. V poslednej dobe u mňa nevýdaný jav. Novinka z konca minulého mesiaca, ktorá sa objavila na streamovacej platforme Apple TV+ kombinuje videohernú históriu, životopisný film, akčný trhák a dokumentár. Prekvapivo to aj funguje. Teda zväčša. Tetris (2023) je film, ktorý sa nedrží len videohier (respektíve videohry Tetris) ale dotýka sa aj života v komunistickom Sovietskom zväze na jeho sklonku. Všetkým je snáď jasné, že to v tomto období to v Rusku stálo za pizdets. I keď vlastne, keď sa nad tým zamyslím, tak ani teraz to neni o moc menej pizdets… Každopádne to nestálo za nič, ľudia neboli spokojní, žilo sa mizerne a pracovalo sa „za dobro štátu“.

Nie zrovna najlepšia destinácia pre tvorbu videohier. Vie o tom svoje práve tvorca legendárneho Tetrisu, Alexej Pažitnov. Film sa snaží zachytiť chaotické licencovanie tejto úžasne návykovej hry pre celosvetový predaj. Pletky s KGB, odpočúvanie, sledovanie, snahy o podvod a získanie peňazí pre osobné obohatenie aj vydieranie. Bez zbytočného popisovania príbehu, ktorý by som aj tak nezvádol dokonalo prerozprávať (je to skutočne chaotické) musím priznať, že som sa bál, že americko-britská koprodukcia značne preženie dramatizovanie udalostí. Do určitej miery tomu tak aj je, ale je to únosné a poväčšinou uveriteľné. Pomaličky končiaci a nefungujúci komunizmus bol skutočne divoký a nikdy človek nevedel kedy ho niekto „presvedčí“ aby vyskočil z okna. Niektoré veci sa skrátka nemenia…

Filmu pomáhajú uveriteľné herecké výkony Nikity Jefremova v úlohe odmeraného Pažitnova, ktorý sa bál o svoje zdravie, prácu a rodinu, aj Tarona Egertona v úlohe odhodlaného Henka Rogersa, ktorý verí v úspech Tetrisu natoľko, až sa rozhodne ísť na vlastnú pesť do Sovietského zväzu s turistickými vízami. S obchodnými zámermi. V skratke – nie najlepší nápad. Jeho nadšenie pre Tetris a trocha tej naivity však nakoniec prinieslo úspech a tento film to dokonalo ukazuje. Egerton v tomto filme náramne pripomína svojim vystupovaním Leonarda DiCapria. Či je to dobre alebo zle už nechám na vás. Mimo nejaké tie prikorenené scény tu máme k dispozícii veľmi dobré sledovanie. Prežiť sa nakoniec dajú aj tie automobilové naháňačky v centre Moskvy, ktoré boli pritiahnuté za vlasy a tento fakt ešte viac podtrhávalo retro herné štylizovanie tejto scény s roznymi grafickými a zvukovými efektmi.

Tetris (2023) má takmer dve hodiny, čo je dosť. Nie je tu však nič, čo by sa muselo priamo vystrihávať. Film je aj napriek svojej dĺžke kompaktný a sústredí sa na to najdôležitejšie. Ak chcete kvalitný film z hernej histórie, tento vás s prehľadom zasýti.