RECENZIA • Predátor: Korisť (Prey)

Reštarty známych zabehnutých filmových sérii sú v posledných rokoch na dennom poriadku a v podstate nie je mesiaca, kedy by sa v kinách nejaký ten reboot neukázal. Výnimkou nezostala ani séria Predator. Anglická verzia nového filmu sa kompletne vykašľala na názov Predator a je pomenovaná Prey (s jasným náznakom dizajnovej podobnosti s Predatorom). U nás sme na to išli inak a film nazvali Predátor: Korisť, čím sme zabili dve muchy jednou ranou. Snáď prvýkrát, čo som spokojný s našim prekladom a páči sa mi to snáď ešte viac ako originál. Skutočne nevídaný jav.

Reboot sa sústredí na kmeň Komančov (nebojte sa, to nie je slang pre komunistov), ktorí pôvodne žili na území Severnej Ameriky. Zaujímavosťou je, že film do rolí obsadil exkluzívne len hercov tohto etnika, aby nikto na Twitteri nemusel revať na plné hrdlo, že sú filmári totálne necitlivé hovada. To vysvetlenie je moja verzia, ale pravda zrejme nebude ďaleko. Tým ale nechcem povedať, že je výber hercov zlý. Je vážne dobrý. Pre jednu z hlavných postáv, brata hrdinky Naru, Taabeho, to bola dokonca prvá úloha vo filmovom priemysle. No a s menom Dakota Beavers sa nemusí báť, že by to bola jeho posledná. Bez vtípkov, zahral to naozaj dobre.

Hlavná zápletka je však zameraná na Naru. Mladá medička a bylinkárka chce byť lovkyňou, čo jej ale nedovoľujú sociálne predsudky, pretože žena nemá predsa na love čo hľadať. Chápete správne, film smeruje za jemným „woke“ nádychom a snaží sa nastaviť zrkadlo sexistickej spoločnosti (toto slovné spojenie začína byť trocha meme). V jeden moment dokonca jeden z mužov povie Naru, že má ísť naspäť k vareniu. Zaujímavé, že zrovna Hollywood ide poúčať kmeň Komančov ako mali žiť 😀 Pardon, to mi ušlo. Každopádne, Naru sa postaví na hlavu a vytrénuje sa na schopnú bojovníčku. To nie je spoiler, to uhádnete po piatich sekundách od úvodných titulkov. Uhádnuť vlastne úplne jednoducho môžete celý dej aj s jeho vyvrcholením. Prekvapivo to ale stále je uchádzajúci filmový zážitok.

Predátora vidíme na scéne už po desiatich minútach a to je veľmi osviežujúce. Film na nič nijak extrémne dlho nečaká a nesnaží sa umelo sám seba natiahnuť na 2+ hodiny, ako to robí skoro každý jeden moderný film. Koho pre Boha ešte stále zaujíma nejaký 2 a pol hodinový Marvelový CGI maglajz?! Keď už sme pri CGI, ten je v Predátor: Korisť prítomný v podstatnej miere a uvidíte vďaka nemu aj, značne kostrbatý, súboj Predator vs. medveď. Súboje Predátora s ľudskými protivníkmi sú podstatne lepšie a užíval som si ich. Skôr som však držal práve záporákovi, pretože som certifikovaný psychopat, ale tak na to ste si už asi zvykli.

Keď by som to mal zhrnúť, tak Prey je predvídateľná, no aj napriek tomu stále zábavná, akčná jazda s mnohými krásnymi zábermi, ktorá sa snaží o držanie sústredenia na Komančoch a nepliesť do mixu vojakov z predchádzajúcich Predator filmov. Objavia sa tú síce nejaký frantíci, ale prim jednoznačne hrajú Komanči. Z filmu nie som ani zďaleka tak odvarený, ako iní recenzenti a verejnosť, ale viem oceniť snahu o presun Predátora do neprebádaných reálii. Ešte upozorním, že úplný záver v titulkoch jemne naznačuje pokračovanie. Nie som si istý, či ho potrebujem alebo vôbec chcem. Ako jednohubka to stačí.