RECENZIA • The Nightmare Before Christmas (1993)

Je to horor? Je to rodinná komédia? Je to muzikál? Je to vianočný film? Je to film Halloweensky? Je to The Nightmare Before Christmas (Predvianočná nočná mora) od Tima Burtona. Trochu som váhal, či tento film zaradiť do tohtoročného Halloween programu na webe, ale samotný skladateľ Danny Elfman ma nakoniec utvrdil v tom, že je Nightmare Before Christmas skutočne myslený ako Halloweensky zážitok.

V prvom rade je potrebné uviesť na pravú mieru ten môj úvod do tohto článku. Čo teda Nightmare Before Christmas vlastne je? Označil by som to asi ako rodinný animovaný muzikál s temným nádychom. Nie je to v žiadnom prípade žiadny horor, ale viem si predstaviť, že sa mladší divák môže niektorých scén báť. Tim Burton sa koniec koncom preslávil práve svojim morbídnym humorom. V konečnom výsledku je ale film pozitívny a deťom sa bude nakoniec určite páčiť. Jeho dokonalá originálna animácia a vizuálny štýl sa okamžite stali legendou žánru a len márne by ste hľadali lepšie graficky spracované filmové dielo.

Samotný vizuál by ale bol k ničomu, ak by ho nesprevádzali kvalitne napísané a nadizajnované postavy. O to sa v Nightmare Before Christmas nemusíte vôbec obávať. V podstate všetky postavy sú originálne, sympatické (prípadne nesympatické, záleží od postavy) a ľahko zapamätateľné. Pridajte si k tomu nádherné skladby od spomínaného Dannyho Elfmana a neopakovateľnú atmosféru a máte kandidáta na jeden z najlepších sviatočných filmov vôbec.

Príbeh sa točí okolo dvoch svetov – Halloweenskeho mesta a Vianočného mesta. Zatiaľ čo v prvom menovanom meste sa každý rok jeho ľudia pripravujú na Halloween, v tom druhom naopak na Vianoce. Hlavného choreografa Halloweenu, Jacka Skellingtona, jeden rok jeho každoročná show omrzí a pri bezcieľnom putovaní lesom narazí na niekoľko dverí. Za jednými z nich sa ukrýva práve Vianočné mesto. Po vstupe doň si Jack uvedomí, že presne toto mu v živote chýba. Začne tak pripravovať budúcoročný Halloween v štýle Vianoc, ktoré mal možnosť okúsiť na vlastnej koži.

Pre diváka je následne zaujímavé sledovať, ako si ľudia z Halloween Townu predstavujú Vianoce a čím ich chcú „vylepšiť“. Ich interpretácia je skutočne temná a v niektorých prípadoch až morbídne vtipná. Jackova obdivovateľka Sally si ako jediná uvedomí, že to na čo sa mesto chystá nie je správne a snaží sa prípravám slávnosti zabrániť. Či sa jej to podarí a ako sa stret Halloweenskych tradícii s tými Vianočnými dotkne obyčajných ľudí na Zemi už nechám vám na vlastné zistenie. Nightmare Before Christmas je úžasný zážitok ako na Halloween, tak aj na Vianoce. Ak ste ho ešte nevideli, rozhodne to čo najskôr napravte. Výčitku by som mal snáď len k nevyváženosti niektorých scén. Niektoré mi prišli zbytočne natiahnuté a iné zase zbytočne krátke.