Dlho som rozmýšľal, s čím originálnym by som mohol prísť na tieto Vianoce. Ak ste v rokoch 2010-2012 pozorne sledovali dianie v českých herných médiách, určite vám neušla existencia serveru Frag.cz. Tá si dala za cieľ vytvoriť prvú digitálnu požičovňu PC hier na česko-slovenskom trhu. Dnes už by sme to zrejme nazvali herným predplatným, ale musíme brať do úvahy fakt, že v tej dobe to bola skrátka novinka a v podstate nikto iný (snáď okrem americkej streamovacej platformy OnLive) nič podobné neprevádzkoval.
Vedúci projektu bol známy český herný novinár Mikoláš Tuček, ktorého môžete poznať z jeho dlhého pôsobenia v magazíne SCORE, kde bol istú dobu aj šéfredaktor, prípadne z televízneho programu RE-PLAY, ktorý moderoval na Prime COOL s Alžbětou Trojanovou. Server sa prvýkrát objavil v lete 2010 a jeho názov bol prevzatý od menej známeho časopisu o mobilných hrách (vtedy ešte Java hry) a telefónoch, ktorý bezplatne vydával T-Mobile. Firma teda túto novú službu dotovala a jej štart nebol vôbec zlý. V rozhovore Tučka po polroku od prvého spustenia s Games.cz bolo spomenuté prekročenie hranice 20 000 registrovaných uživateľov, čo samozrejme neznamená 20 000 platiacich uživateľov, ale aj napriek tomu to je rozhodne úspech.
Frag ponúkal tri balíky. Relax za 99 kč, Odvaz za 199 kč a Naplno za 299 kč. Relax ponúkal len casual hry a arkádovky, Odvaz už v sebe obsahoval aj nejaké tie väčšie tituly a v Naplno ste si mohli zahrať aj solídny výber AAA hier ako Tomb Raider Underworld, Just Cause, Hitman Blood Money, FlatOut či božie Plants vs. Zombies alebo Bejeweled. Službu ste si mohli vyskúšať aj na 7 dní zadarmo, dalo sa platit aj mobilným kreditom a časom boli ku výtlačkom časopisu Frag (ten prešiel na platený model, kde jedno číslo stálo 49 kč) pribalované aj kupóny na mesiac predplatného.
Pri svojom uvedení bolo k dispozícii 114, 219 a 370 hier – podľa jednotlivých stupňov predplatného. O polroka neskôr súčet hier v najdrahšom balíku vzrástol na 519 a keď bol server uzatváraný v roku 2012, finálne číslo bolo už cez 1000 a to za lákavú jednotnú cenu 99 kč. Veľkou devízou Fragu bola komunita. Presnejšie komunitné možnosti, ktoré pre hráčov server poskytoval. Za hranie ste získavali achievementy, prekonávali skóre ostatných hráčov, mohli ste mínať svoje herné peniaze za predmety pre svojho avatara či svoju virtuálnu izbu… No a do toho všetkého tu bol aj redakčný aspekt. Okrem Tučka totiž na Fragu spolupracovali aj ľudia ako Jakub Červinka, takže nebolo núdza o články či dokonca videoprogram FRAG Live (narážka samozrejme na SCORE Live známe zo SCORE DVD). Diely FRAG Live som sa pokúšal dlho hľadať na internete, no žiadne som bohužiaľ nenašiel, takže ak by ste mali niektoré k dispozícii, sem s nimi! Neboli totiž nehrávané na YouTube ale web používal svoj vlastný prehrávač.
Keď už sme pri prehrávači, hry sa sťahovali a spúšťali cez tzv. Frag Player. Zo začiatku mala služba samozrejme svoje technické problémy, čo sa dá od nového konceptu očakávať, ale časom bola dosť dobre vyladená a osobne som s ňou nikdy nejaké závažné problémy nemal. Zrejme najväčší úlovok bol Bejeweled 3 v deň jeho vydania (výborný krok – hra ako stvorená pre podobnú službu) či Batman: Arkham Asylum. Všetko to znie dobre, tak kde nastala chyba? Nuž, nebol to správny čas pre spustenie takejto služby. V mnohom Frag predbehol dobu a dnes tu máme služby, ktoré berieme ako samozrejmosť – PS Plus s jeho troma úrovňami, Xbox Game Pass, Ubisoft Connect, EA Play alebo nezávislý Utomik. Práve Utomik má zrejme najbližšie k Fragu a to tým, že nie je spojený so žiadnou veľkou hernou firmou, svojim spôsobom distribúcie hier cez vlastný program (a nie je len súčasťou digitálneho obchodu ako to má EA a Ubisoft) a aj ponúkanými hrami. Všade mi však chýba tá spomínaná komunita, okolo ktorej boli položené základy Fragu. To, že to bol “domáci produkt”, je samozrejme tiež obrovské plus. Množstvo hier v predplatnom bolo lokalizovaných do češtiny, čo je pre mnohých casual hráčov dôležité. Len máloktorí ovládajú angličtinu.
Okrem toho, že Frag predbehol dobu je tu jeden faktor, ktorý som si nechal na koniec. V tomto období totiž zažíval najväčší boom Facebook a práve tam sa presťahovala drvivá väčšina príležitostných hráčov. Najväčší úspech mal Farmville a hrávalo ho milióny ľudí každý deň a to úplne zadarmo. S tým sa ťažko bojuje. Práve na týchto príležitostných/casual hráčov mieril Frag najviac, pretože je samozrejmé, že do svojho predplatného nemohli zaradiť tie naväčšie AAA pecky, ktoré vychádzali a tým sa zavďačiť hardcore publiku. Škoda. Rád by som si pozrel, ako by podobný model predplatného s komunitnými funkciami a našlapanou redakciou fungoval dnes.
Frag ukončil svoje pôsobenie 31.7.2012.