RECENZIA • Gorillaz – Cracker Island

Nový album fiktívnej kapely Gorillaz je príjemné počúvanie. Tým by som kľudne mohol skončiť, pretože to asi najlepšie vystihuje Cracker Island. Damon Albarn znova potvrdzuje, že vie čo robí a dokáže vykúzliť melódie, ktoré sa človeku zachytia v mozgových závitoch. Jednou z jeho schopností je výber tých správnych kolaborantov. Na tomto albume sa ich objavuje hneď niekoľko a každý z nich má čo ponúknuť. Hneď v prvom titulnom songu dokonalo sedí Thundercat a rovnaké platí aj o Tame Impala v New Gold. Sedí aj Bad Bunny v Tormenta ALE to neznamená, že sa mi táto skladba páči.

Práve Tormenta je pre mňa najslabším článkom celého albumu. Je to typická latinskoamerická odrhovačka s beatom, ktorý už každému musí liezť na nervy. Snáď okrem 20-25 ročným ženám, ktoré nosia obrovské slnečné okuliare aj v interiéri, myslia si že sú „iné ako ostatné“ a poznajú len svoj najnovší iPhone, ktorému už stihli rozjebať displej. Takže áno, tento song je pre mňa automatický skip. Vypočul som ho samozrejme aspoň raz, ale na jeho konci som ďakoval Odinovi, že je to najkratšia skladba na albume.

Album je plný inšpirácii z novodobej synthwave vlny s velmi čistými kopákmi a údernými rytmičákmi. Všetko je precízne usporiadané, synťáky sú vyberané s citom a ako celok pôsobí každý song veľmi vyspelo i keď miestami možno až „príliš popovo“. V skladbe Skiny Ape (hlavne v jej druhej polovici) je značne citeľná inšpirácia v britskom indie rocku. Albarnov spev je opäť skvelý. Má veľmi špecifický hlas, ktorý si okamžite spojíte s Gorillaz. Dokonalo sedí na štýl, ktorý s Gorillaz produkuje. Za mňa najlepší song musí byť Cracker Island a v tesnom závese za ním New Gold. Veľmi zapamätateľný je aj Baby Queen, ktorého basu len tak ľahko z hlavy nedám. Je tu až prekvapivo málo rapu, ktorý neodmysliteľne patrí k väčšine klasikám od Gorillaz.

Nový Gorillaz album má pocitovo bližšie ku Plastic Beach (2010) ako ku Demon Days (2005), ktorý dodnes zostáva neohrozene na špici hierarchie albumov tejto kapely. To už sa skrátka nezopakuje. Cracker Island je však krátke, no príjemné počúvanie. Tým sme dokončili kruh a končíme rovnakým tvrdením akým sme začali.