RECENZIA • Bekëth Nexëhmü – De Fornas Likgaldrar

Už druhý deň počúvam nové dvoj-CD od švédskeho one-man blackmetalového projektu Bekëth Nexëhmü (výslovnosť nechám na vás). Tým jedným mužom, ktorý za všetkým stojí, je Swartadauþuz – majiteľ labelu Ancient Records. Takmer dvojhodinový materiál, ktorý sa rozprestiera po dvoch CD (a časom aj po troch platniach) však nie je tak úplne nový. Je to vlastne zbierka remasterovaných a poupravených starších skladieb. To však vôbec nevadí, pretože ide stále o poctivý atmosferický black metal. Výnimočne ani nie tak o Satanovi a všetkých čertoch pekla, ale o zime a neznáme. Ono je to ale v skutočnosti úplne tri o čom to je, pretože slovám textov aj tak nebudete rozumieť. Nie pretože by boli vo švédštine, ale pretože sú to skôr len výkriky človeka, ktorý si zabudol vziať hajzelpapír do latríny situovanej v hlbokej lesnej jaskyni. Tomu sa hovorí trve metal!

Swartadauþuz robí všetko skutočne sám. Bubny, basa, gitara, spomínané výkriky z latríny… Nebolo tomu tak však vždy. Jednu dobu mal v kapele speváka Lika, ktorý sa ho, podľa informácii dostupných na Encyclopaedia Metallum, snažil zabiť uškrtením. Tento incident spôsobil viac ako ročné oneskorenie vydania albumu De dunkla herrarna (2011). Znova – trve metal! Alebo trve fake pre potreby marketingu? Asi je to jedno. Podstatná je tá muzika. Stojí De Fornas Likgaldrar za dve hodiny vášho života? Záleží na tom, či máte radi nekonečné, veľmi repetitívne black metalové skladby, ktoré ale v sebe majú akési kúzlo. Atmosféra je dokonalá. Podľa klasického black-metalového vzorca, aj tu je zlá produkcia, ktorá sa dá označiť akokoľvek, len nie slovom „mainstream“. Stále je to však rozoznateľné a neznie to len ako hluk. Melódia tu rozhodne je. Niekedy je prítomná viac, inokedy menej. Album má aj svoje jemnejšie pasáže na štýl Burzumu, kde si môžete vydýchnuť a len tak rozjímať nad tým, či sa teda podrežete už teraz alebo až po ďalšej skladbe. Tým chcem naznačiť, že aj keď to je atmosferický black metal a nesnaží sa riešiť náboženstvo a brutalitu, stále je to drsné, melancholické a občas až depresívne počúvanie. Sneh, zima, samota, nedostatok papiera na latríne… Skrátka horor.

Dve hodiny je ale dosť. De Fornas Likgaldrar je zložený z demo-albumov De forna sederna, De forna sederna (Del II) a De glömdas ursjälar. Sú momenty, kedy mi originál znie o niečo lepšie (rozumej brutálnejšie, nie technicky lepšie) a sú chvíle, kedy je De Fornas Likgaldrar niekde úplne inde (v dobrom zmysle). Zaujímavosťou je, že sa album nedá streamovať (trve… no však viete). Musíte sa teda rozhodnúť, či do toho chcete ísť alebo nie. Dopomôcť vám môže song Själslig Urvilja, ktorý bol vydaný na YouTube vydavateľstvom Purity Through Fire. Ten je skvelou ukážkou čo môžete očakávať, no za mňa je suverénne najlepšia časť albumu druhé CD. Dlhočízne skladby Det Förgångna Dunklet, En Förglömd Ursjäl a Vinterlandskapets Klangor Del.II tvoria dokopy takmer hodinu dokonalej temnej atmosféry. Ja som si to užil, no celé by som to naraz nedal. Čo po mne vlastne ani nikto nechce, takže musím odporučiť. Za 16 eur je to plno muziky. A teraz ma ospravedlňte, idem Swartadauþuzovi podať ten papier.