Elvira: Mistress of the Dark

RECENZIA • Elvira: Mistress of the Dark (1988) – dva dôvody prečo je to klasika

Tak 1. ľavá koza a 2. pravá koza… Cassandra Peterson (Elvira) ich má skrátka dokonalé. To nie je sexizmus z mojej strany, na tom je celý film Elvira: Mistress of the Dark postavený. A postavené bolo aj dačo iné pri sledovaní… Voda. Postavil som si vodu na kávu. Hororová komédia s prsatou hlavnou postavou je niečo, čo mohlo prísť len z obdobia 80. rokov, keď ešte bolo “všetko normálne”. Niečo na tom bude. Toto by dnes rozhodne neprešlo, pričom na takom Instagrame nájdete horšie veci a to od podstatne mladších dievčat. Nebudeme ale moralizovať.

Elvira má svoje prednosti. Hlavne jej humor a nonšalantnosť prednesu vo filme fungujú výborne. A kozy – tie už som spomínal? – tie tiež fungujú výborne. Elvira sa jednoducho na nič nehrá, vie o svojich prednostiach (myslím tým teraz tie kozy) a využíva ich v priebehu filmu vo svoj prospech. A to vždy vtipným spôsobom a zdá sa, že na všetko má uštipačnú odpoveď. Viete si asi predstaviť reakcie ľudí, keď sa takáto extravagantná bytosť dostane do ich konzervatívneho mestečka. Elvira je vo Fallwell kvôli záveti svojej mŕtvej pratety. Tá jej zanechala starý dom, psa a knihu. Nie však obyčajnú knihu – čarovnú knihu, o ktorej moci však Elvira nevie. Áno, znie to ako niečo z rozprávky pre deti, ale uisťujem vás, že tento film je čokoľvek, len nie pre deti.

O knihu má záujem jej prastrýko Vincent Talbot, ktorý si je plne vedomý jej moci. Chce ju teda od Elviry odkúpiť za 50 dolárov, tá súhlasí, no už spomenutý pes knihu schová a to odštartuje sled udalostí ktoré by sa dali v skratke popísať Elvira vs. svet. Elvire pomáhajú len miestni tínedžeri, ktorí v nej vidia ľudskosť, dobrosrdečnosť… A kozy. Vidia jej kozy. Sú natoľko excelentné, že zvládnu Elviru dostať aj z tých najťažších situácii. Napríklad roztiahnutím mreží a zničením zámku. Je to stupídne, ale o tom to je. Nehľadajte tu žiadnu hĺbku. I keď hĺbka toho výstrihu je fuuu

Film (a ani Elvira sama) sa neberie vážne a je to osviežujúce. Dokonca aj veľké finále, ktoré sa javí byť dôležité a seriózne, ma rozosmialo, keď hlavnému antagonistovi Vincentovi vrazila podlahová lata do rozkroku. Tento film skrátka stojí za to. Rovnako ako môj… Rozum nad tým, ako niekoho môže niečo také napadnúť. Nemôžeme vrátiť späť 80tky?

P.S.: Arrow bude v novembri vydávať 4K Blu-ray Elviry.

Kozy: 10/10 – masterpieces