RECENZIA • The Blair Witch Project (1999)

Blair Witch

Na sklonku 20. storočia nám partia amerických študentov ukázala, že je možné natočiť horor, pri ktorom sa budú diváci po celú dobu jeho trvania báť, s minimom krvi, nechutností a špeciálnych efektov. Ten film sa volá The Blair Witch Project (u nás Záhada Blair Witch) a jeho existencia dopomohla vytvoreniu celého množstva ďalších filmov a neskôr aj YouTubových videii podobného razenia.

Spomínaní študenti (Heather, Mike a Josh) sa rozhodli v októbri 1994 odcestovať do mestečka Burkittsville v americkom Maryland, aby sa miestnych ľudí popýtali na tamojšiu povesť o “bielej žene, ktorej nohy sa nedotýkajú zeme” – Blair Witch. Ich zisťovanie ich nakoniec nasmeruje do lesa, v ktorom sa má táto postava nachádzať. Cieľ je jasný. Natočiť všetko, čo sa bude dať. Trojica si však ešte v ten moment neuvedomuje, že natočia viac, než oni sami chceli…

Keďže sa bavíme o američanoch, tak je úplne normálne, že sa na tomto mieste stratili aj s mapou. Celý film sa od toho momentu až po koniec odohráva len v lesnom prostredí. Je nesmierne pôsobivé, ako sa hercom podarilo zaznamenať postupné blúznenie hlavných postáv, ich vzájomné konflikty ale aj prirodzené momenty ako napríklad stanovanie. Práve noci sú to najlepšie, čo film ponúka. Na obrazovke nevidíme takmer nič, no počujeme všetko. Šramot kríkov, lístia, kroky, zvuky zvierat, dýchanie či presuny kameňov. Všetko je dokonale natočené a aj keď sa na obrazovke častokrát nič nedeje, vy ako divák, z nej nemôžete spustiť oči. Znova – veľkú zásluhu na tom majú výkony hercov, ktorí celý film zahrali uveriteľne, prirodzene a bez akýchkoľvek hororových klišé.

Celkovej atmosfére perfektne dopomáha použitie dvoch kamier. Jedna klasická a druhá s nočným videním. Celú dobu tak nejak očakávate “jump scare”, no ten nikdy nepríde a to je možno to najstrašidelnejšie na celom snímku. Bez akýchkoľvek spoilerov je myslím bezpečné povedať, že koniec filmu neprinesie žiadne obrovské rozuzlenie či vysvetlenie. Práve naopak. Záverečné titulky odhalia webovú stránku www.blairwitch.com, kde sa dozvedáme ďalšie detaily. Film sa tam prezentuje ako dokument podľa skutočnej udalosti s jedným dosť podstatným twistom. Tú skutočnú udalosť sledujeme.

Všetko čo sa deje na plátne, majú byť autentické zábery nájdené z pozostatkov študentov v spomínanom lese. Je to samozrejme len “marketingový” ťah, ale veľmi účinný. Nikde na tejto webovej stránke nie je spomenuté, že sa má jednať o fikciu. Naopak na uveriteľnosti pridal aj fakt, že pri premiére na filmovom festivale Sundance, boli herci označení za nezvestných.

Film, aký do tej doby skrátka nebol natočený a aj cez jeho pomalší začiatok, sa oplatí pozrieť aj dnes. Jeho produkcia stála smiešnych 60 000 dolárov a jeho finálny zárobok sa vyšplhal takmer na 250 miliónov. Dôkaz, že pri hororoch je menej niekedy viac.

Nebyť ťahajúceho sa začiatku to mohlo byť absolutórium.